Klassidor‎ > ‎

SFGR18A - FsA

Hej och välkommen till FsA:s klassida!


Meddelande från biblioteket


Sista återlämningsdag för alla böcker är den 5 juni.

Elever som vill låna böcker över sommaren måste kontakta biblioteket.


Se en aktuell lista på utlånade böcker - logga in på http://skolbibliotek.malmo.se



INLOGG TILL SKOLPLUS.

 Användarnamn : sfgr17a

Lösenord: 12345


Sommarlov på fritids?

Fritidshemmet har fått få svar angående vilka barn som ska vara på fritids i sommar. Vi måste få ett så exakt barnantal som möjligt för att ha rätt bemanning och för att inte köpa in för mycket mat som sedan måste slängas.

MVH Anna Syrén biträdande rektor

Vi vill att ni anmäler era barn även om de ska vara lediga. Anmälan är öppen till 9 maj.

Klicka här för anmälan sommar 2019

På torsdagen 23/5 har vi tänkt att åka till Sollekplatsen (Västra Hamnen) tillsammans med Fb. Vi tar med oss lunch från skolan. Barnen kan ha med sig en frukt och en vattenflaska.

Veckobrev v.20

Hej!

Veckans bokstav var Ää och då gjorde vi älgar

Se så härliga älgar barnen har gjort. Som mall har de haft sin fot och sina händer,

Den här veckan har vi introducerat  temat småkryp/insekter. Vi har tittat på en film och jag har läst faktabok om nyckelpigan. Vi har lärt oss om nyckelpigans livscykel.

På idrotten den här veckan började vi med uppvärmning och därefter lekte vi ”peppakakskull” och ¨spökboll¨.

På matten var det sista kapitlet i matteboken vi arbetade med och det handlade bla om ordningstal och blandade träning


Idag har vi arbetat med en faktatext om nyckelpigan.


På måndag är det friluftsdag och F-klasserna ska på en stadspromenad, vi tar frukten på stan och lunchen blir senare ca 12.30

Kastanjefesten börjar kl 14.00 och F-klasserna ska uppträda kl 14.30

På onsdag är det studiedag och skolan och fritids är stängt.

Trevlig helg!

Hej

Veckobrev v.19

Veckans bokstav var Å å.

 Å som i åska.

Vi fortsätter arbetet om vårblommorFörst läste vi en faktatext om solrosen och sedan såg vi en liten film om blomman. Därefter skrev vi nyckelorden på tavlan.  Utifrån dessa nyckelord skrev de en egen faktatext om solrosen. Slutligen fick de klippa och klistra in solrosen och texten i ett färgad papper.

Igår åkte vi till Bokskogen i Torup. Det var lite kallt och regnigt till en början men efter lite lek och mat i magen blev det uppehåll. När vädret blev bättre gick vi på en promenad där vi hittade daggmaskar, sniglar och gråsuggor.

Idag pratade vi om vad växter behöver och planterade krasse, rödbeta, dill och gula ärtor.


 

Kastanjefesten är tisdagen 21/5 kl 14.00- 16.00

Måndagen 20/5 är det friluftsdag för hela skolan. Vi tillsammans med FB-klassen tänkte ta bussen ner till stan och gå en liten stadspromenad. Titta runt på de olika torgen. Vi äter senare lunch vid 12.30 på skolan.

Onsdagen 22/5 är det studiedag och både skolan och fritidshemmet är stängt.

På torsdagen 23/5 har vi tänkt att åka till Sollekplatsen (Västra Hamnen) tillsammans med Fb. Vi tar med oss lunch från skolan. Barnen kan ha med sig en frukt och en vattenflaska.

Trevlig helg!

 

Hej,

Torsdag, 9 maj. Utflykt till Bokskogen i Torup. Bussen går 9.00. Ta gärna med frukt, vattenflaska och extrakläder. Kläder efter väder. Håll koll på väderprognosen. 

LÖSS

Glöm inte kolla igenom era barns hår då det går löss. 

Hej!

Veckobrev v.18

Sv

Bokstaven för den här veckan har varit Zz. Vi har pratat om hur bokstaven låter och hittat ord som börjar på Z.  Barnen fick göra zebror (z som i zebra)  

Ma

I matten jobbar vi vidare i våra sifferböcker. Veckans siffra var 10.

No

Vi har fortsatt vårt vårtema. Vi har läst fakta om tulpaner. Sedan har eleverna skrivit på datorn faktatext och målat en tulpan.



Idrotten

På idrotten hade vi uppvärmning och lekte spökboll.

Idag har barnen fått prova en ny teknik. Att göra avtryck med gaffel så det blev fina blommor (tulpaner)


Efter lunchen hade vi leksaksdag. Eleverna fick ta med sig en leksak. De fick beskriva sin leksak för de andra barnen. De fick även skriva och rita om deras leksak. Sist av allt fick de såklart leka med leksakerna.


Veckans ramsa var: abc råttan kokar te.

På torsdag 9/5 har vi tänkt åka iväg på utflykt och vi har beställt mat och dricka från skolköket. Vi har beställt buss till Bokskogen men har ännu inte fått bokningen bekräftad men hoppas vi vet det på måndag. Annars så tar vi en utflykt i Pildammsparken. Det som är bra att tänka på är kläder efter väder och en extra frukt.

Det är dags för Kastanjefest tisdagen 21/ 5 mellan kl 14-16. Då kommer eleverna klassvis uppträda med en sång, det blir tipsrunda, korvförsäljning, kaffe och kaka och man kan passa på att kika runt i klassrummet. 


Glöm inte att anmäla om ni behöver fritids under sommarlovet!


Trevlig helg!

Vänliga hälsningar Nexhmije & Therese

 

 Veckobrev 17

Hej!

Vilken härlig vecka det har varit, den har verkligen gett oss vårkänslor. Vi har börjat med att arbeta med våren. Vi började med att skriva en tankekarta tillsammans och sedan har barnen fått skriva på datorn.

Vi har skapat påskliljor.

I torsdags gick vi en promenad på kyrkogården. Vi tittade efter vårtecken.Barnen fick vara naturdetektiver och leta efter vårtecken och vi pratade om knoppisar.

 

Under veckan har vi också arbetat med uppdrag 8 i NA. Uppdraget handlade om att förutse ett föremåls mått med hjälp av olika saker tex. plastskedar och trådrullar.

På livsviktigt har alla barn tillverkat "snälloppor". Här krävdes hög koncentration och uthållighet i vikandet och sedan fick de fylla loppan med snälla uppgifter eller påståenden.


 

Vi har börjat läsa en ny kapitelbok som heter ” Nina snöleoparden” av Emi Gunér. 

 I matten har vi gått igenom siffran 9 och lärt oss mer om udda tal.  Vi har spårat, skrivit på tavlan, arbetat med uppdelning och en massa andra roliga saker.


På onsdag 1/5 är skolan stängd.

Tisdag 30/4  Idrott (ombyteskläder och handduk tas med)

Trevlig helg!

 

Veckobrev v.15

Hej allihopa!

Veckans bokstav har varit Yy

Vi har pratat om olika yrken denna vecka i samband med bokstaven Yy. Uppgiften blev därför att rita vad man vill bli, när man blir stor. Spännande!

 

Vi har nu avslutat vårt tema om trafik vi pratade om hur barnen tar sig till skolan på morgonen och gjorde utifrån det ett stapeldiagram. Vi skrev med bil, buss, cykel och gå. Barnen fick även rita och färglägga hur de tar sig till skolan.

Denna vecka har vi pratat om påsken, påsk pysslat och gjorde extra påsk övningar.

Livsviktigt

Vi hade samarbetsövningar när vi hade livsviktigt.

I dag arbetade med lärstationer i smågrupper. Med fokus på svenska och matte.

Vi vill också passa på att tacka för trevliga utvecklingssamtal.



 Trevlig Helg och en riktigt Glad Påsk önskar vi er alla!


Nexhmije & Therese

LÖSS

Glöm inte kolla igenom era barns hår då det går löss. 

Hej!

Veckobrev v 14

Under måndagen startade vi upp med bokstaven X x. Vi inledde med Bokstavslandet för att sedan jobba i bokstavsböcker. Det finns inte många ord som börjar på X men det finns fler ord som har x i slutet eller mitt i ett ord. Vi kom på en hel del ord faktiskt som har x i ordet. 

Vi har skapat xylofoner på bokstaven x 


Efteråt fick alla pröva spela xylofon
 

Livsviktigt 
I tisdags hade vi likabehandlingsdag där vi samtala mycket krig likheter och olikheter som kan finnas mellan människor. 
Vi såg ett avsnitt som heter du och jag som handlade om Ebba och William (syskon) där den ena hade funktionshinder. 

Sedan gick vi ut på fotbollsplanen och lekte en lek. Eleverna fick rulla bollen och säga något positivt om varandra.


I onsdags fortsatte vi med tema trafik.  Denna gången pratade vi om cykeln. Hur man cyklar och vilka regler som gäller för cyklister. Vi har sett på UR:s serie Gatsmart, en av filmerna handlar om vad en säker cykel bör ha (ringklocka, broms, lyktor och reflexer) och vikten av att använda cykelhjälm De fick i uppgift att rita sina egna cyklar och hjälmar. 


I torsdags var det alla elevens val. Vi pratade om vad demokrati betyder och därefter fick barnen rösta på vilken lekplats de ville gå till.  Det blev Folkets park. På sista lektionen fick de tillverka en trafikskylt.


I veckan har studenten Donia börjat med sitt projekt med klassen.

Donia har arbetat med länder och flaggor med barnen.

I dag hade vi asl i temat trafik



Trevlig helg!

Veckobrev 13

Hej!

I måndags har vi jobbat vidare med bokstäverna i alfabetet. Denna veckan har vi jobbat med bokstaven W. Vi har skrivit och läst ord på w.

I tisdags var vi på BUFF och såg filmen The Night I Swam. Bland snötäckta fjäll i Japan går en fiskare upp mitt i natten för att gå till sitt arbete på stadens marknad. Hans sexåriga son vaknar och har svårt att somna om. I det sömniga hushållet stiger sonen upp och klär på sig för att åka till skolan. På vägen dit har han svårt att hålla sig vaken och när han väl är framme väljer han att inte gå in i skolbyggnaden…

Bornholm/språklek 

Under veckan har vi fortsatt att rimma fritt.

I matten har vi gått igenom siffran 8 siffran och lärt oss mer om jämna tal.  Vi har spårat, skrivit på tavlan, arbetat med uppdelning och en massa andra roliga saker.

Vi har forsatt med tema trafik och vi tittade på avsnittet Korsa gatan och pratade om vad man ska tänka på i trafiken.

Efter filmen diskuterade vi hur man ska göra när man kommer till ett övergångställe. När man ska gå över en väg, måste man titta, vänster, höger och vänster igen.

 2/4 Tisdag: Ingen idrott -Likabehandlingsdag

Trevlig helg!

Nexhmije & Therese


Hej!

Vi kommer att ha en lärarstudent i klassen i tre veckor framåt. Det är Donia. Hon ska följa mig under dessa veckor men även planera och hålla i lektioner. Ni kommer få hem ett papper där ni ska godkänna att hon ska få dokumentera i verksamheten.

Veckobrev v.12

Hej!

Igår rockade vi sockorna! 
Vi tycker att Olika är bra👍🏼 
Vi är alla unika
👍🏼 
Vi är alla lika mycket värda
👍🏼

I veckan har vi besökt ”Minikanin” på stadsbiblioteket. Vi fick en rundvandring, information om biblioteket och några boktips. Därefter gick vi till sagorummet och lyssnade på sagan ” Den mystiska skolan och spökhunden”. Avslutningsvis så fick alla barn vars två böcker.

Denna veckan startade vi upp ett nytt Tema ”Trafik” och vi kommer nu tre veckor framöver arbeta med tema trafik. Vi startade upp med att skriva en tankekarta om vad barnen vet om trafik.

  torsdagen efter lunchrasten tog vi en promenad, syftet var att spana efter skyltar och symboler och framförallt trafikmärken. Vi pratade om hur viktigt det är att vara försiktigt när man vistas i trafiken och vilka faror man kan stöta på och tränade att gå över vägen vid ett övergångsställe.

I veckan har vi på ”Bornholmslektionerna” läst ur en ny bok som handlar om att vi ska försöka rimma tillsammans. Barnen hjälpte mig att hitta rimordet som avslutar min mening. En mening som saknar sista ordet, som ska rimma. Boken heter ´Jag vet en hund som heter Hugo. Barnen tyckte om boken och ville jättegärna göra det igen.


I “Jämföra och Mäta” lektionen konstaterade vi att vi har olika långa fötter och om man ska gå “Fem fot” på en remsa så blir remsorna olika långa. Alla visste att det är viktigt med en gemensam startlinje för att kunna jämföra.

På livsviktigt tittade vi på filmen ”Benny är en mobbare”. Benny är alltid arg, han får ofta skäll hemma och kompisarna tycker att han är jobbig, när han retas, slåss och förstör. Benny känner sig värdelös. Några frågor vi diskuterade var varför Benny kände sig värdelös och varför han alltid var arg. Sedan lekte vi en lek -vem knackar på min dörr?


På tisdag har vi fått biljetter till BUFF (Barn - och ungdoms filmfestival). Vi ska se filmen ” The Night I Swam” Vi kommer äta senare lunch.

Trevlig helg!

Nexhmije Therese


Veckobrev 11

Hej! 


 


Hej!

Veckobrev v.11

Bokstaven för den här veckan har varit Vv. Vi har pratat om hur bokstaven låter och hittat ord som börjar på V.  Barnen fick måla varsin vante.


I matten har vi gått igenom siffran 6 siffran och lärt oss mer om jämna tal.  Vi har spårat, skrivit på tavlan, arbetat med uppdelning och en massa andra roliga saker.

Vi har fortsatt vårt vintertema. Vi har läst fakta om domherren och lyssnat på hur den låter. Sedan har eleverna skrivit på datorn faktatext och målat en domherre.

På temaväggen finns det nu ett litet hus till våra fina stannfåglar som är målade men också som eleverna skapat med pärlor.

På idrotten hade vi ”Röris”- gympa till musik.

 Påminnelse om utvecklingssamtal

Lappen sitter utanför klassrummet, så skriv upp tiden som passar er. Eleverna har fått med sig en lapp hem som ni kan fylla i tillsammans om hur eleven känner sig i skolan. Ta med den till samtalet eller lämna in den till oss.

Veckans ramsa var: Det kommer en katt.

Info om nästa vecka!

Måndagen 18/3 är en studiedag. Skolan är stängd men fritids är öppet.

Tisdag 19/3  Idrott (ombyteskläder och handduk tas med)

På torsdag 21/3 ska vi till Stadsbiblioteket på bokprat Kanini. Vi blir hämtade med buss kl 9.00 och vi är tillbaka till lunchen.

Allt gott.

Vänliga hälsningar Nexhmije & Therese

 

Med anledning av den internationella skolstrejken för klimatet som är planerad till imorgon 15/3:

Vi har fått frågor av elever om hur vi ställer oss till ledighet för den dagen.

Vi som skolledning kommer att godkänna de ledighetsansökningar som lämnas in av vårdnadshavare inför fredagen. De elever som uteblir från skolan eller avviker under skoldagen utan att ha ansökt om ledighet kommer att få ogiltig frånvaro. Detta beror på att vi har ansvar för eleverna under skoldagen och måste ha uppsikt över dem. Under skolstrejken har vi ingen möjlighet att avsätta personal för att följa några av eleverna när de avviker. Vi kan inte garantera att skolstrejken är en trygg plats.

Sorgenfriskolans skolledning


Hej!

Måndagen 18/3 är en studiedag. Skolan är stängd men fritids är öppet. Meddela gärna fritidspersonalen i nästa vecka om ert barn ska vara på fritids denna dagen.


Veckobrev v.9

Hej!

Välkommen tillbaka efter lovet. Hoppas att ni har haft det bra! 

Veckans bokstav har varit T t. Vi gjorde tigrar.


Vi har pratat om första ljudet i ordet enligt Bornholms modellen. Hur låter det när man säger stol? Vad hör man först? Ja- , det första ordet i stol är S-S-Stol.

Vi la upp olika bilder, barnen fick räcka upp handen och berätta själva hur orden låter först och tänka sig fram bokstaven ordet börjar med.


I tisdags hade skolan brandövning. Alla kom ihåg vad de skulle göra när brandlarmet gick.  Under samlingen gick vi igenom allt om hur vi skall bete oss under en utrymning. Barnen ställde upp sig fint på ett led och så gick vi till vår uppsamlingsplats bredvid staketet. Alla var jätteduktiga.

 Vi fortsätter med vintertemat om vinterfåglar och vi började med att skriva en tankekarta om vad vi vet om fåglar.

Vi har läst fakta om talgoxen och lyssnat på hur den låter. Sedan har eleverna skrivit på datorn faktatext och målat en talgoxe.


 Den här veckan jobbade vi med siffran 4.

 Livsviktigt

Vi fortsätter att titta på olika filmer från ur.se. Filmerna har handlat om olika situationer som barn kan hamna i, hur man känner och tänker och hur man på bästa sätt man kan lösa en situation. Veckans avsnitt handlade om att Emanuel sviker sin kompis. Vi har diskuterat frågorna nedan:

Varför tycker vissa att det är konstigt att killar och tjejer leker tillsammans? Hur skulle du ha gjort om du var Elvira? Hur känns det när någon bara vill vara kompis hemma, och inte i skolan?

 

 I torsdags gick vi igen till Gröningen och lekte.

Idag har vi målat toarullar på bilden.  Toarullarna ska bli maracas och dessa ska användas på tisdag när det är elevens val. 

Ingen idrott på tisdag.

Vecka. 10

Måndag: Veckans bokstav U, bibliotek, fri lek

Tisdag: Ingen idrott -Elevens val 

Onsdag: pyssel till bokstaven U. Rita och tema.

Torsdag: ute dag, fri lek

Fredag: asl, fri lek


Trevlig helg

Nexhmije & Therese

 Hej!

Det går löss på skolan så kolla gärna igenom era barns hår.

Mvh 

Nexhmije och Therese

 Hej!

 Veckobrev v.7

Vi startade upp veckan med veckans bokstav som är Ss. Vi har ritat mandala och skrivit ord på S i vår skrivbok.

I matten har vi arbetat i matteboken med talet 3. Vi har tittat på Livet i mattelandet. Avsnittet handlade om siffran 3. Efter att vi tittat på avsnittet så hade vi en genomgång av siffran 3.

På idrotten hade vi ” Röris”- gympa till musik

I onsdags arbetade vi med veckans bokstav som är s. Barnen fick rita självporträtt.


I torsdags gick vi igen till Folkets park och lekte. Efter lunchrasten hade vi leksaksdag och barnen fick presentera sin leksak och berätta lite om den. Sedan fick de leka med leksakerna.

På tema om vintern har jag läst sagan om Vanten.

Jag har tänkt komma igång med utvecklingssamtal v.14-15. Jag kommer sätta upp tider efter sportlovet på klassrumsdörren så ni kan boka en tid.

Veckans ramsa: vad ska vi göra?

Trevligt sportlov!


Hej alla föräldrar!

Veckobrev v.6

SV

Vi fortsätter med Bornholm och rimmar för fullt. Vi läste även rimramsan ”Pär i hagen”. 

Vi har också arbetat med bokstaven R, pratat om ord som börjar på R. Vi har tittat på livet i bokstavslandet och letat efter R samt ritat regnbågar.


Under bok och frukt har vi läst sagan om regnbågen.   

Vi har arbetat vidare med temat vinter, där pratade vi om vinterkläder, vad vi har på oss idag och hur våra kläder ser ut på vintern. Därefter fick alla måla sina egna vinterkläder.


MA

Vi har arbetat med siffran 3 i matte och tittade på Livet i mattelandet. Avsnittet handlade om siffran 3. Efter att vi tittat på avsnittet så hade vi en genomgång av siffran 3.

Vi har fortsatt med vårt tema Jämföra och mäta.  På Jämföra och mäta  fick eleverna arbeta praktiskt med att jämföra längst och kortast. De fick också lära sig hur man mäter avstånd. Med hjälp av små plastgrodor skulle eleverna mäta det längsta hoppet som grodan hoppade. Vi jämförde sedan resultaten och längderna på hoppen. Det var stor skillnad på remsornas längd.

 

 Livsviktig/värdegrund ”Hur man är en bra kompis”

Vi fortsätter arbeta kring värdegrunden och hur man ska vara mot varandra. Att det inte är okej att göra varandra illa. Man ska behandla andra så som man vill bli behandlad själv. Vi har tittat på ett avsnitt ur serien ”Vara vänner” som har handlat om Maria som har det jobbigt hemma. Efteråt hade vi diskussioner kring serien. 

I torsdags regnade det mycket så vi stannade kvar på skolan och arbetade med lärstationer i smågrupper. Med fokus på svenska och matte.




IDROTT

På idrotten den här veckan började vi med uppvärmning och därefter lekte vi ”Bommen kommer”.

ASL -Att läsa sig till skrivningen


Biblioteket

Biblioteket är igång och vi fortsätter gå dit på måndagar. Många har försenade böcker hemma, så ta en extra titt efter böcker.

Om Skola24 (sjukanmälan) inte fungerar så går det bra att skicka ett mail till mig eller anmäla frånvaron via telefon.  Det är skolplikt så alla måste komma i tid. Det är frustrerande för det försenade barnet att missa starten och även för klassen då det blir ett avbrott i genomgången.

Sjukanmälan görs på skola24 på telefonnr 0515-777000

På fredag 15/2 är det studiedag, ingen skola men fritids är öppet.

Nästa vecka :

Måndag: Veckans bokstavs S,  em. högläsning och bibliotek

Tisdag:  Ma siffran 3, musik och rörelse (inga ombyteskläder) 

Onsdag: Bokstavspyssel självporträtt

Torkdag: Ute dag , leksaksvisning

Fredag : Studiedag (fritids öppet)

Barnen har önskat en leksaksdag och vi har bestämt detta på torsdag den 14/2. Man får ta med sig en leksak som ska få plats i ryggsäcken. Leksaken får inte följa med ut på rasten utan den ska vara i klassrummet hela dagen.

 Trevlig helg!

Nexhmije & Therese

 

Hej!

 5/2 Tisdag : Idrott (ombyteskläder och handduk tas med)

Under vårterminen kommer vi att ha idrott på tisdagar jämna veckor. Vi har endast tillgång till idrottssalen på torsdagar men detta tycker vi inte är så bra eftersom vi vill behålla torsdagarna till att ha vår gemensamma utedag med FB. From nästa vecka kommer vi alltså istället att ha idrott på tisdagar jämna veckor (ombyteskläder och handduk tas med) och udda veckor kommer vi att spendera i klassrummet där vi kommer att ha olika rörelseövningar med musik (inga ombyteskläder och handduk tas med).

Hej!

Veckobrev v.5

 Vi startade upp veckan med veckans bokstav som är Qq. Vi har  ritat mandala och skrivit ord på Q i vår skrivbok.

I matten har vi arbetat i matteboken med talet 1. Vi har tittat på en mattefilm om talet 0 och 1.

På idrotten hade vi ” Röris”- gympa till musik

I onsdags arbetade vi med veckans bokstav som är q. Vi pysslade med silkespapper och formade q, vi tittade på Livet  bokstavlandet.

På temat om vintern har vi målat vinterträd.


I dag har vi kommit igång med Kahoot. Kahoot är en frågesport där eleverna loggar in och svara på blandade frågor som vi har  skrivit. Mycket uppskattet av barnen.




 Trevlig helg!

Nexhmije  och Therese

Veckobrev v.4

Hej allihopa!

Vi har haft en bra vecka med mycket fokus på lärande och nyfikenhet.

Veckan började med en ny bokstav, Pp.Vi har bland annat ljudat, skrivit, lekt och ritat för att öva på bokstaven. Vi har tittat på ett avsnitt av livet i bokstavslandet och pysslat pingviner.


Under veckan fick de en vinteruppgift med inslag av både svenska och matematik! Eleverna fick diskutera och resonera kring vilken snögubbe som skulle bli längst och kortast men även varför? Om limningen av cirklarna kunde påverka längden? Vi tränade även på att räkna bokstäverna och cirklar samt skriva namn.



Under bok och frukt har vi börjat läsa en ny bok ” vinter i Mumindalen”

 I matten har vi under veckan fortsatt arbetet med begreppen fler än, färre än, dubbelt och bilda par i matteboken.

På idrotten den här veckan började vi med uppvärmning och därefter lekte  vi en  lek  för att öva på styrbord och babord och samtidigt fick eleverna springa av sig lite.

På onsdagen började vi med språklekar efter Bornholmsmodellen Vi lyssnade på en CD-skiva som finns i fyra grupper med ljud. De fick öva förmågan att inrikta uppmärksamheten på att lyssna ljud och försökte att identifiera ljuden.

 

På livsviktigt har vi tittat på "vara vänner" ur skola avsnitt 2 Elliot är ny i klassen. Vi diskuterade frågorna: Hur känns det att vara ny?Hur kunde de ha gjort för att få Elliot att känna sig mer välkommen?Hur skulle du ha gjort?

 Veckans ramsa: pelle plutt plutt...

Dagens stationer


  Bygga ord med mjölkkorkar

     Skrivtavlor- bokstavsträning och rita

       Memory spel med rim

 
  Memory spel med abc

    
   Bingo med sammansatta ord



Trevlig helg!

Nexhmije och Therese

 

 

 

Hej!


Veckobrev v.3

 

Vi kommer under våren att arbeta med språklekar efter Bornholmsmodellen. Att arbeta med Bornholmsmodellen innebär att vi fokuserar på bokstävernas fonem och ljud. Med hjälp av språklekar lägger vi grunden till läsning på ett lustfyllt sätt för eleverna.

Vi kommer att fortsätta arbeta med bokstäver och arbeta tematiskt. Något nytt för i år är att vi kommer att ha veckans ramsa. Ramsan använder vi varje dag. Ramsor är bra för att träna minnet och språkförståelsen. Många ramsor är på rim och kan hjälpa eleverna att knäcka läskoden.

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven O i svenskan. Vi inledde med Bokstavlandet för att sedan jobba i skrivhäftena. Vi har även tillverkat ormar.


Vårt första temaarbete för terminen är om vintern. Vi började med att skriva en tankekarta om vad vi visste om vintern och sedan tittade vi på en film om vinter. Därefter fick eleverna i uppgift att rita en bild:

Vad är bäst, vackrast, roligast eller mest spännande med vintern?Prata med varandra och rita en bild som beskriver detta. Måla så många grejer du kommer på.

1 vinterdjur 

1 vinteraktivitet/lek



I matten har vi arbetat med begreppen fler än, färre än, dubbelt och bilda par i matteboken.

I torsdags gick vi igen till Folkets park och lekte.

Veckans ramsa:  Gubben gran

Livsviktigt 

I livsviktigt har vi igen samtalat kring hur vi är bra kompisar och vad det innebär. Hur viktigt det är att få vara sig själv och hur man ska vara mot varandra. Vi har tittat på vara vänner: Ida är utfryst- UR-skola.

Sedan lekte vi en lek: Leka pomperipossa


I fredags hade vi asl i temat vinter. Eleverna fick arbeta i par utifrån en vinterbild.
Eleverna tyckte att det var roligt och arbetade engagerat. Ef
ter lunchen hade vi fredagsmys där eleverna fick berätta roliga historier, skämt och ställde gåtor till varandra, det var jätterolig fredag.


Vi hoppas på en härlig termin tillsammans med era barn!!!

Önskar er en trevlig helg!

Nexhmije och Therese

Hej!

Ingen idrott på tisdag den 14 januari. 

Veckobrev v.2 

Hej på er!

Välkomna tillbaka efter jullovet! Hoppas ni alla har haft en skön ledighet. Jätteroligt att vara tillbaka och träffa er alla igen. Vi startade upp veckan med en samling  där vi pratade om vad barnen hade gjort på jullovet.  De fick rita och skriva om jullovet. Sedan pratade vi om klassrumsreglerna och att det är viktigt att alla följer dem för att vi ska må bra i klassrummet

I torsdags gick vi till folkets park och lekte vid klätterställningarna. På sista lektionen hade vi lekstationer (lekrummet, bygga på mattan, rita eller spela spel)

Idag har vi spelat spel i bokstavståget( lyssna efter ljudet m.m). På sista lektionen hade vi leksaksvisning. Barnen har fått ta med sig en leksak som de vill visa upp samt presentera för sina klasskamrater. Syftet är att träna på att prata inför en större grupp och att kunna presentera något. Det gick väldigt bra och barnen var stolta över att få visa upp sina saker. 

Schemat är ännu inte riktigt klart men jag återkommer så fort det är spikat.

Trevlig helg!

Nexhmije & Therese 

Veckobrev för vecka 51.

Här kommer nu terminens sista veckobrev! Julen närmar sig och 2019 närmar sig med stormsteg! Vi har haft det så roligt och lärt oss så mycket! Vi ser nu fram emot en ny spännande termin tillsammans med alla härliga elever och föräldrar men först ska vi alla få ha lite jullov!

Tusen tack för denna terminen och stort tack för de fina presenterna. 

Vi önskar er en god jul och ett gott nytt år, njut av det härliga jullovet så ses vi igen 9/1 kl. 8.30 enligt schema.

Kram från Nexhmije och Therese.

 

Våra kapprum kommer storstädas under jullovet. Därför ber vi er alla att ta med er hem allt som finns i kapprummet som tillhör ert barn, senast på skolavslutningsdagen (fredag 21e). Allt som finns kvar efter den 21e kommer vi att skänka bort till välgörenhet. Tack!


Veckobrev

v.50

Den här veckan…

Vi har gått igenom bokstaven M. Vi började med att titta på ”bästa bokstaven” och "Livet i bokstavslandet" sedan skrev barnen ord som börjar på M på egen hand uppe på tavlan. Som praktisk uppgift målade barnen varsin mössa.



Vi har varit på biblioteket. En del har böcker kvar hemma som är försenade, så var snäll och leta/lämna tillbaka böckerna så att ert barn kan låna nya böcker.

 

I tisdags gick vi till Sankt Johannes kyrka. Där fick vi lyssna på varför vi firar jul och titta på julkrubban. Efter lunchrasten hade vi idrott. På idrotten den här veckan började vi med uppvärmning och därefter lekte vi ”Spökboll” och “Under hökens vingar kom..”

I matten har vi under veckan fortsatt arbetet med mönster i matteboken.

I torsdags var vi och såg på Luciatåget här i skolan. Det var åk 9 som lussade för oss och det var mycket fint! Därefter blev det utflykt till "kinagungan".

På fredagen arbetade vi med datorer  Barnen har fått skriva ord som börjar på M och klistra in texten i sina böcker i ASL. Vi har även jobbat med bokstaven M i bokstavståget på datorn.(skolplus.se)


Sedan har vi även dagligen julkalender-mys där vi tittar på dagens avsnitt.


Våra kapprum kommer storstädas under jullovet.

Därför ber vi er alla att ta med er hem allt som finns i kapprummet som tillhör ert barn, senast på skolavslutningsdagen (fredag den 21/12).


Allt som finns kvar efter den 21/12 kommer vi att skänka bort till välgörenhet. Tack!


Vi har skolavslutning på fredag den 21/12. Det är endast till för barnen och oss pedagoger. Skoldagen kommer att vara slut kl.11. Sedan är det lunch för de barnen som är kvar på fritids. Fritids har öppet som vanligt fram till kl 18:00.


Om Skola24 (sjukanmälan) inte fungerar så går det bra att skicka ett mail till mig eller anmäla frånvaron via telefon. 


Skola24 :0515-777000



Trevlig tredje advent!!

 

Veckobrev 49

Hej!

Tack för ett härligt drop-in i Onsdags, kul att så många kom:)

Här kommer en liten del av allt vi gjort i veckan:

Under veckan har barnen arbetat med bokstaven L och pysslat lamm.

 I veckan har vi arbetat med mönster i matematiken. Vi har pärlat armband.

 

Denna enorma julgran bjuder på timmar av samarbete, lek och koncentration. Eleverna upptäckte alla små figurer och har färglagt deras magiska julvärld i granen. Totalt blev det 22 A4-sidor som tejpades ihop på baksidan. Granen blev ett gemensamt projekt för gruppen.

         

      Jul högläsning


Vi avslutade veckan med julpyssel där barnen gjorde fina tomtar.


 På tisdag 11/12 ska vi gå till Johannes kyrkan, vi går 8.30!

På torsdag 13/12 börjar barnen 8.15, för att kl 08.30 ska årskurs 9 lussa för oss. Barnen får gärna ha luciakläder på sig om de vill.

Trevlig andra advent!

Nexhmije & Therese


Veckobrev v.48

Hej alla föräldrar!

Måndag: Vi har jobbat vidare med bokstäverna i alfabetet. Denna veckan har vi jobbat med bokstaven K och vi har gjort fina katter. Efter lunchen läste vi K- boken samtidigt som vi åt frukt. Efteråt gick vi till biblioteket.

Tisdag:Studiedag

Onsdag:I matematiken fick alla elever göra mönster med olika färger. De fick använda färgerna gul, röd, och grön. Sen fick de helt själva bestämma regeln för mönstret och upprepa mönstret några gånger. Därefter skulle eleverna följa sitt mönster eller en kompis mönster och göra girlanger av mönstret. När girlangerna var klara hängde vi upp girlangerna i klassrummet.

 Traditioner:

Det börjar närma sig jul och vi har nu börjat arbeta med jultraditioner. Dagarna springer iväg, vi har i fredags firat 1 advent med tända ljus. Det blev ett naturligt sätt att tala om datum, hur många dagar det är kvar, ordningstalen osv. En nedräkningskalender med 24 små bilder att färglägga blev en lugn stund. Vi kommer även titta på julkalendern efter lunchrasterna.  Vi har även börjat öva på vår låt, Tomtarnas julnatt- tipp tapp, som vi ska uppträda med på skolavslutningen den 21 december.

Julgran av avritade händer som dekoreras och limmas fast upp och ner så att de bildar en julgran. En trevlig gruppaktivitet inför julen.

 Pepparkaksbak

Torsdag och fredag förmiddag har vi bakat pepparkakor med barnen. Vi har kavlat och kavlat deg, tryckt ut hjärtan, stjärnor, gummor och grisar mm. Sedan gräddade vi plåtar med pepparkakor på löpande band. Det har varit en konstant pepparkaksdoft inne på FA och en glad och positiv stämning.


 Julpyssel

Ni är alla välkomna på julpyssel tillsammans med ert barn och oss i skolan. Det är tisdagen den 4/12 kl. 15-16.30. Där kommer vi ha julpyssel med återbruk som tema.

 Julavslutning

Vi slutar skolan fredagen den 21 december. Vi kommer ha en gemensam avslutning med barn och pedagoger F-2 i idrottshallen där vi kommer sjunga sånger och uppträda för varandra.

 Vårterminen startar igen onsdagen den 9 januari. Observera att måndagen den 7 januari har både skola och fritids studiedag så hela skolan är stängd!

Nästa vecka v. 49

ndag: Veckans bokstav L. Vi ska ljuda och träna på att skriva bokstaven L efter att ha sett Livet i Bokstavslandet

Tisdag:  I matten ska vi fortsätta att arbeta med matematiska mönster på olika sätt och samtala om vad som är ett mönster. Eleverna ska göra armband med egna mönster.

Vi kommer att utmana barnen att planera hur deras armband kommer att se ut genom att de ritar sin egen ritning/mönster först. Här övas bland annat finmotorik och matematik (genom att kunna se ett mönster). Efter lunchrasten ska vi ha idrott.

Onsdag: veckans skapande blir lamm. Vi ska även lära oss mer om lammet, lammens familj osv.

Torsdag: Utflykt, livsviktigt, fri lek

Fredag: julpyssel, fri lek, fredagsmys

Den här veckan fick vi en lärarstudent från Malmö högskola. Hon heter Emilia. Hon ska praktisera hos oss en vecka. 

Önskar alla en trevlig första advent//Nexhmije och Therese

Veckobrev v.47

Hej!

FORTSATT MED TEMA HÖSTEN

I veckan har vi haft Äppeltema med sånger och ramsor om äpple. Vi talade om äpplets olika delar, vart sitter skaftet? skalet? (Syftet med detta tema var att förstå olika begrepp) Vi har gjort äppeltryck och det var kul! Äpplen är inte bara goda att äta, det går att göra vackra tryck med dem också.

 

Vi har arbetat med bokstaven j och gjort jordgubbar.


I veckan har vi arbetat med mönster i matematiken.

Även våra ASL pass har handlat om äpplen. Några av oss har skrivit bokstäver som vi känner igen, andra har skrivit ord som handlar om äpplen och en del har skrivit egna meningar om äpplen.


Det har börjat en ny flicka i klassen – Vi välkomnar Aylin och hennes familj och hoppas de ska trivas hos oss.

På tisdag 27/11, är det studiedag och då är skolan stängd men fritids har öppet.

Vill påminna om att det är drop -in julpyssel för föräldrar och syskon tisdagen den 4 december kl 15.00- 16.30. Vi tänkte det här året ha återbruk och återvinning som tema. Skolan bjuder på kaffe. 

Tisdagen 11/12 ska vi gå till Johannes kyrkan. De har en visning av julkrubban. Visningen är upplagd så att barn oavsett religiös tillhörighet ska känna sig välkommen. Vi ska vara där kl 9.00 så det är viktigt att alla barn är på plats i god tid. Vi går 8.30.

Fredagen 21/12 är det julavslutning. Skoldagen är avslutas kl 11.00 och därefter tar fritids vid.

Trevlig helg!

Nexhmije och Therese

 

V.46

Här kommer en liten del av allt vi gjort i veckan:

Vi fortsätter att arbeta med hösten och denna vecka har det handlat om äpplen.Vi utgick från en korg full med olika sorters äpplen och eleverna började genast ställa nyfikna frågor. Hur många är det i korgen? Vilka färger är det? Vilken färg är det flest av? Barnen fick hålla i varsitt äpple och beskriva det för kompisarna, det är lent, sött, rött, grönt, litet, runt och doftar gott var det många som tyckte. Vi har även lyssnat sagan om det röda äpplet.

Veckans bokstav introducerades via programmet Bokstavslandet. Vi samlade på ord som börjar på I. Det har formats bokstäver med olika material,  och det går till och med att forma bokstäver med kroppen. Härligt samarbete! På högläsning läste vi I-boken.




I matematiken har vi arbetat med matte boken.

På idrotten repeterades Spökboll från förra veckan. De var jätteduktiga på att peppa varandra i laget, stämningen var mycket positiv och de kämpade verkligen. 

I torsdags hade vi utedag och vi gick till Päron park. På sista lektionen hade vi livsviktigt och då pratade vi om känslan skam. Vi har tittat på Evas känslokoll (Eva från Björnes magasin) som på ett pedagogiskt sätt förklarar hur känslorna fungerar, vad som händer i kroppen och hur man kan hantera dem. Sedan fick de rita en händelse när de kände skam.

Idag fick eleverna spela spel på datorn. En rolig övning där eleven lär sig att känna igen olika bokstäver. Efter lunchen hade vi fredags mys.

Trevlig helg!   

 Nexhmije

 

Veckobrev v. 45

Första veckan efter lovet har gått bra och väldigt fort. Barnen har fått leka en hel del men vi har också hunnit med att arbeta Veckans bokstav var H och barnen pysslade fina hästar.


På idrotten den här veckan började vi med uppvärmning och därefter lekte vi  ”Spökboll”

I matteboken har barnen fått lära sig att beskriva och jämföra (exempelvis mindre och större).

Barnen har fått mäta sig och jämföra längder, som blev ett mycket bra samarbetspass.



I torsdags gick vi en promenad till Rörelselekplatsen och lekte tillsammans.

Vi fortsätter arbete med datorer. Idag fick eleverna skriva i par ord som börjar på h. 



Datum att komma ihåg.

Studiedag 27/11, fritids är öppet.

Tisdagen 4/12 är det drop-in julpyssel kl 15.00- 16.30 i vårt klassrum för er föräldrar.

Trevlig helg!

Enkät gällande Förskoleklass - Svara senast den 30 nov

Skolinspektionen vill veta vad ni vårdnadshavare tycker om ert barns tid i förskoleklassen. Era svar är mycket värdefulla för skolan fortsatta arbete. Gå in på dokumentet nedan och använd det lösenord som står överst på sidan. Det är samma lösenord för alla vårdnadshavare till barn som går i förskoleklass på Sorgenfriskolan. Klicka sedan på länken som finns i dokumentet så kommer ni till enkäten.

Dokument med enkät

Hälsningar från Skolledningen


Information om hur grundskoleförvaltningen i Malmö stad arbetar för att värna om ditt barns personuppgifter.

https://drive.google.com/file/d/1ksMYatecQOvmeeXvgNNEIimg7UCA6TSR/view?usp=sharing


Hälsningar från Skolledningen


En hälsning från skolsköterskan.

Till vårdnadshavare för elever i förskoleklasser A och B på Sorgenfriskolan

Hej!

Jag har idag postat inbjudan för att komma med era barn till mig på hälsobesök.

Samtliga vårdnadshavare har fått inbjudan.

I brevet finns en hälsodeklaration (till den adress barnet är folkbokfört) med som ska fyllas i tillsammans med ert barn innan ni kommer på besöket.

Jag har även skickat extra hälsodeklarationer till dem av er som inte lämnat denna. Den fylls i av vårdnadshavare.

Det är många tider som är bokade.

Jag hoppas att ni kan komma på utsatt tid. De första tillfällena är v 45.

Hjärtligt välkomna!


Veckobrev v.41

Denna vecka har vi börjat med skolsim och det har gått bra. Tyvärr blev onsdagens skolsim inställd då ett barn hade kräks i simbassängen.

Vi har jobbat vidare med bokstäverna i alfabetet. Denna veckan har vi jobbat med bokstaven E . Vi har skrivit, ritat och läst  e-boken  . Vi har målat elefanter  med händerna.

Torsdagens utflykt var härlig i Folkets Park och vi hade ett gäng väldigt nöjda barn som lekte och rörde på sig. 

På livsviktigt har vi pratat om känslan glad. Inledningsvis har vi tittat på Evas känslokoll sedan har vi diskuterat kring känslan. Barnen har berättat när de blir glada.

Vi har kommit i gång med vårt arbete kring ASL(att skriva sig till läsning). Idag fick eleverna skriva i par. De fick träna på att logga in, att skriva sitt namn och alfabetet. Sista passet avslutades med fredagsmys " Disco".


                           Disco


Kommande veckor / datum och aktiviteter att komma ihåg

Måndag och onsdag är det skolsim.

På onsdag är det likabehandlingsdag, vi kommer att ha simningen på förmiddagen men på eftermiddagen kommer vi att prata om alla människors lika värde och hur vi är och ska vara mot varandra. Till denna dagen har vi fått biljetter till Mooms teatern för att se föreställningen ” Tårtan” vi kommer att se den på fredag.

På torsdag 18/10 är det studiedag, skolan är stängd men fritids är öppet.

 V.42

Måndag: Simning ,  em. högläsning och bibliotek
Tisdag:  mattelekar, em. idrott.
Onsdag: veckans bokstav F, fri lek,likabehandlingsdagen
Torkdag
: Studiedag (fritids öppet)
Fredag: Teater . em fredagsmys

V.43

Måndag:  Simning ,  em. högläsning, bibliotek
Tisdag:  Matematik  kapitel 2  Att beskriva och jämföra, em. idrott. 
Onsdag: Veckans bokstav G, fri lek.
Torkdag: Halloween pyssel
Fredag: Halloween fest

v.44 höstlov

Jag (Nexhmije) är ledig vecka 43. Linda kommer att ersätta mig under denna vecka. Jag skriver inget nytt veckobrev förrän v45 så informationen inför v 42 och v 43 kommer redan nu.

Trevlig helg!

Nexhmije och Therese



Veckobrev v.40

Hej allihop

Vi har gått igenom bokstaven D. Vi började med att titta på ”bästa bokstaven” och "Livet i bokstavslandet" sedan skrev barnen själva ord som börjar på d på tavlan.. Som praktisk uppgift gjorde barnen varsin drake.
 

 



I matten har vi arbetat med tangram och bildat olika figurer.

På idrotten lektes dansstopp. 

På måndag 8/10 börjar vi med skolsim. Vi åker med bussen 9.00, så barnen måste vara i tid till skolan 8.30. Barnen ska ha med sig handduk och simkläder. Barn med långt hår är det bra att med en hårsnudd. Nästa skolsim är på onsdag.

På tisdag 9/10 kommer både jag och Therese vara på en föreläsning på förmiddagen. Linda ( som arbetar på fritids) kommer att vara med barnen och de ska arbeta med veckans bokstav. Jag och Therese kommer vara tillbaka 12.30. På tisdag behövs inget ombyte till idrotten.


Trevlig helg!


Veckobrev 39

Hej!

Under måndagen startade vi upp med bokstaven C. Vi inledde med Bokstavslandet för att sedan öva på utseende och ljud och arbeta i våra bokstavsböcker. 

I tisdags var det friluftsdag och FA och FB åkte till Malmö Museum Där tittade på vi på fiskar, reptiler och spindlar.


I torsdags har vi pratat om hösttecken , och hur man kan märka/känna av att det är höst. Vi har sett en kort film från ur-skolan som handlade om hösten ¨Skrutt samlar löv¨ Sedan gick vi ut på  skolgården och samlade löv och kastanjer. 

Utedagen gjorde FA bokstaven C med kastanjer och löv

                  Höstpyssel

I dag, kunde vi äntligen introducera de efterlängtade datorerna , och sedan dela in barnen i par (data-kompisar) som kommer dela på en dator och samarbeta. Vi gick också igenom inloggningen (alla barnen har individuella användarnamn)-

Trevlig helg!

Nexhmije & Therese

Veckobrev 38

Hej allihop,

Vi har arbetat med bokstaven B b under veckan. Vi har spårat och gjort bläckfisk-pyssel mm.

I matematik har vi arbetat med lägesord. Vi använde vår smartboard när vi tränade på begreppen över, under, framför, bakom, på och bredvid.

Mattesamling med lägesbegrepp 

   Rita en sol över huset.

 

   Rita en katt framför huset.

Veckan har också bjudit på första gymnastiken med ombyte och dusch.Vi hade uppvärmning och en lek. Nu i början kommer vi lägga mest tid på att få rutiner på att byta om och duschningen.

På tisdag 25 september är det friluftsdag. FA och FB åker till Malmö museum, vi får mat med oss från köket, men det är bra om barnen har med sig en vattenflaska och en frukt. Vi är tillbaka ca 13.30

Obs! Pga utflykt blir det ingen idrott på tisdag.

På onsdag 26/9 är det studiedag, skolan är stängd men fritids har öppet. Meddela fritids om ert barn kommer eller ej.

Tack för en fin vecka och ha en bra helg!!
Hälsningar Nexhmije & Therese


Veckobrev 37

Hej!

Tack alla för ett trevligt föräldramöte i onsdags, roligt att så många av er var där!

I måndags började vi med veckans bokstav och vi kommer arbeta igenom hela alfabetet under förskoleklassens år.

Vi startade upp med bokstaven a. Vi pratade om formen, hur a låter och vi jag skrev ner alla ord som börjar på a och som har a i ordet som barnen kom på. I onsdags fortsatte vi med arbetet med a bokstaven, vi pysslade rimmade på a och tittade på film om a. De har även fått göra bokstäver i sand,  ute på gården och fått bygga bokstäverna med pinnar.

I matteboken har vi fortsatt med arbetet med de geometriska formerna.

Livsviktigt

Varje vecka arbetar vi med Livsviktigt. Ämnet bygger på metoden SET (Social och emotionell träning). Vi arbetar med värdegrund och för att stärka varje elevs självkännedom och sociala och emotionella kompetens. Det gör vi för att förebygga mobbning och utanförskap.

Den här veckan på livsviktigt pratade vi om känslan, arg. Hur ser man att någon är arg och vad gör oss människor arga? Vi har även pratat om hur man ska vara mot varandra. Vi såg en film ”Evas känslokoll”och sedan har vi diskuterat kring känslan . Eleverna tycker dessa filmer är roliga att titta på. Efter filmen målade/skrev alla elever en händelse som visade känslan arg.



Nästa vecka på tisdag den 18/9 börjar vi med idrott i gympasalen. Barnen ska ha med sig gympakläder, gympaskor och handduk.

Nu är det dags för inskolningssamtal. Tiderna hittar ni på vår klassrumsdörr. Vänligen skriv upp ert barns namn på den tid som passar er. Hittar du ingen tid som passar så maila mig så hittar vi en ny.

Det har nu blivit dags för skolfotografering och för FA är tiden på fredag 5/10 kl 12.15. Vill man vara finklädd går det utmärkt men tänk på att man inte får ha kepsar eller täcka för ansiktet på fotot.

Om skola24 ( sjukanmälan) inte funkar så går det bra att skicka ett mail .

Trevlig helg!

Nexhmije & Therese

Veckobrev 36

Hej!

I veckan har vi fortsatt med ”Boken om mig” vi har pratat om vilken favoriträtt man har och hemma hos mig.

I tisdags fick barnen sin mattebok där vi har tittat på sidorna som handlar om de geometriska objekten (cirkel, triangel, kvadrat och rektangel). Vi övar oss på att känna igen, namnge och rita de geometriska objekten.

I torsdag gick vi till en lekplats som ligger bakom Nobelvägen ” Kinagungan”

Där byggde vi med hjälp av stenar och grenar, cirklar, kvadrater, rektanglar och trianglar. 

Värdegrundsarbete/livsviktigt

Denna vecka har vi pratat i om känslan orolig. Inledningsvis har vi tittat på Evas känslokoll sedan har vi diskuterat kring känslan. Barnen har berättat när de blir oroliga. Efter  filmen målade/skrev alla elever en händelse som visade känslorna

På idrotten den här veckan började vi med uppvärmning och därefter lekte vi olika lekar



Idag gjorde vi handtryck och klistrat in den på ett färgat papper.

 

Trevlig helg!
Nexhmije & Therese

Veckobrev, v.35

Hej alla föräldrar

”TIDEN GÅR FORT NÄR MAN HAR KUL”.

Det har redan gått två veckor sedan vi började i förskoleklassen. Vi börjar komma in i rutinerna och hitta både gamla och nya kompisar. Ute leker barnen bra tillsammans. De klättrar, gungar och spelar fotboll. Inne spelar vi spel, pysslar med pärlor och bygger tillsammans. På morgonsamlingarna tittar vi vilka som är här och vilken dag och datum det är. I veckan som gått har vi tränat på alla kompisars namn och det har vi bland annat gjort genom att leka olika namnlekar, ritat och berättat om sin familj och vi uppmuntrar även till lek med kompisar som man inte känner så väl. Så här i början pratar vi också mycket om hur vi vill vara mot varandra i gruppen. Vi har även provat slumpisar några raster för att barnen ska prova leka med nya kompisar. Vi slumpar ihop grupper som helst ska hålla ihop hela rasten och göra saker tillsammans. Vi kommer att prova detta på olika sätt framöver. Det har gått bra men barnen behöver träna mycket på att leka med olika barn på rasterna

 I ”boken om mig själv” har vi pratat om min familj och mitt rum. Barnen har fått rita sina familjer och sitt rum.

I matematiken har vi arbetat med de geometriska formerna, cirkel, kvadrat, triangel och rektangel.


Vi inledde med att ta reda på vad vi redan kan om former och delade med oss av våra kunskaper till varandra
Vi har spanat efter geometriska former i klassrummet och tillsammans lyckades vi hitta många saker som har formen av en triangel, cirkel, kvadrat och rektangel. Vi har skapat våra hus med geometriska former.

Idrott utomhus på fotbollsplanen. På idrotten var det gympa med uppvärmning och olika lekar som bananpiet och statypiet därefter blev det fotboll och fri lek.

Bibliotekbesök

 Idrottsdagen


Fredagsmys


Nästa vecka: 

Måndag: Svenska/tema  

Tisdag: Matte /tema  

Onsdag: Språklek/frilek

Torsdag: Utedag

Fredag: Skapande   

Trevlig helg

Nexhmije och Therese

 

Lite datum som är bra att ha koll på

Idrottsdag

På onsdag (29e) kommer vi ha en gemensam idrottsdag på skolan under förmiddagen. Vi kommer gå runt på olika stationer och testa på lite olika idrottslekar. Barnen får gärna ha på sig idrottskläder och lite mjuka kläder, men de får isåfall vara ombytta vid skolstart.

 12/9 Föräldramöte 17:30-18:30 (mer information kommer)

25/9 har vi frilufsdag (mer information kommer)

26/9 är det studiedag, fritids har öppet.

Veckobrev, v. 34


Hej alla och tack för en härlig första skolvecka.

 Det har varit mycket nytt den här första veckan och vi har fokuserat mycket på att lära känna varandra och alla pedagogiska miljöer på skolan. Många av klassens barn har även varit på fritids.

 Vi har bland annat lekt namnlekar, sjungit namnsånger och jobbat med ”Boken om mig själv”. Barnen kommer att göra en egen bok om sig själva som handlar om dem helt enkelt, min familj, vad jag gillar osv. De började med att rita sitt självporträtt och detta blir första sidan i boken.

Vi har även jobbat mycket med rutiner den här veckan. Barnen har fått en egen plats vid ett bord i klassrummet och en promenadkompis. Vi tränar på att ställa upp oss i promenadledet samt rutiner i klassrummet vid matsituationer. Vi tror att det kommer att underlätta för oss alla framöver om vi jobbar in rutiner tidigt.  Vi har pratat mycket om hur vi vill ha det i vårt klassrum och hur vi ska vara mot varandra.

 Så här ser dagarna ut i f-klass:

8.30-9.30:  Samling, arbetspass

9.30-9.50: Rast

9.50-10.30: Arbetspass

10.45-11.15: Lunch

11.20-11.50:  Rast

12.00-12.15: Bok och frukt

12.15-13.15: Barnens egna val inne

13.15-13.30: Avslutning av dagen, alla går ut.

Nästa vecka kommer vi att börja rikta in oss lite mer på olika ämnen. Måndagar: Språklek, tisdagar: mattelek, onsdagar: värdegrund/livsviktigt, torsdagar: utedag, fredagar: skapande/bild. Vi kommer även ha idrott på tisdagar efter lunchen. Vi kommer att ha utomhusidrott de kommande veckorna. Inga idrottskläder behöver tas med.

Några praktiska bitar:

· Barnen får gärna ha med sig en frukt varje dag. Om de vill kan de även ha med en vattenflaska. Det är jättebra om de har en ryggsäck så att väskan kan hänga bak på barnets stol i klassrummet.

·  Håll koll så att barnen har regnkläder, gummistövlar och extrakläder. Skriv namn i alla kläder.

·  OBS! De som går på fritids. Glöm inte att leta upp den som har listan med alla barnens namn. Superviktigt att vi stryker de barn som går hem.

·  Det finns nu en kontaktlista som ni föräldrar kan skriva upp er på om ni vill att andra föräldrar ska kunna kontakta er. Det kan hända att barnen vill träffas på er fritid…

 Blanketterna

· Vi vill påminna er om att fylla i och lämna in blanketterna ni fick med er första dagen så fort som möjligt.

Kapprummet

· Vi vill gärna be er föräldrar om hjälp när det gäller vårt kapprum. Som ni vet är vi 3 klasser som delar kapprummet vilket gör att barnen får dela plats med ett eller två andra barn.

· Se över platsen och försök bara ha det nödvändigaste hängandes där.  

 Trevlig helg till alla.

Nexhmije & Therese

 Studiedagar och lovdagar

  • Studiedagar ht-18:
    • 26/9
    • 18/10
    • 27/11
      Fritidsavdelningarna är öppna som vanligt dessa dagar.
  • Vecka 44 (29/10-2/11) är det höstlov!

Klasskalender



Klassmentor: Nexhmije B Gashi,  nexhmije.begiqi@malmo.se 
    
Fritidspedagog: Therese Rålin, Therese.Ralin@malmo.se


Viktiga telefonnummer:

Kurator Emma Appelskog                                040-347121

Skolsköterska Karin  Waldenström                040-346742

Expeditionen Eva Ryberg                                 040-347127

Skola24
Anmäl frånvaron via telefon varje dag ditt barn är sjuk.
0515-777000


 Skoltider:

Måndag kl.09.20-13.30

Tisdag-fredag kl.08.30-13.30

Idrott på tisdagar