SFGR16A - 1A

Välkommen till 1A:s klassida!                                                                   

Mentor: Amina Tsouria-Belaid     
Tfn nr. 0708 – 64 93 28                                                                                   

Lov- och studiedagar vt 18
  • 24 maj Studiedag, skola och fritids stängt!



Hej!

Nästa vecka blir det ett par schemabrytande dagar. På måndag, den 21 maj, är det elevens val på hela skolan. Vi har dock valt att göra vår dag till en temadag med inriktning Engelska. Det blir lekar och andra aktiviteter inne och ute. 

På onsdag, den 23 maj, är det friluftsdag. Då åker vi buss till Slottsparken och är där hela dagen. Viktigt att alla barn kommer i tid den här dagen då vi samlas 8.15 för att gå till bussen. Det är bra om alla tar med en vattenflaska samt frukt i en ryggsäck. De får även lov att ta med en smörgås om de vill. Vi kommer att ha med oss lunch från skolan. Tänk på; kläder efter väder. Om det är soligt kan det vara bra att tänka på solhatt och solskyddsfaktor. Vi hoppas ju på sol förstås. 


Påminner om torsdagen den 24 maj. Då är det studiedag för både skola och fritids. Både skola och fritids är alltså stängt den här dagen. 



Hej!

På kastanjefesten kommer F-2 att ha sitt musikuppträdande i A-hallen kl. 15.00

Påminn gärna ditt barn att göra:
Läsläxa tisdag 8/5 - Kap.17
Ma-boken s.134-137, om de inte gjort klart sidorna.

Den 24 maj är det stängdag. Det är stängt i både skola och fritids.

Mvh,
Amina

 ____________________________________________________


Hej! 
Nu äntligen kan jag dela med mig av information till er vad gäller Kastanjefesten. Här nedan bifogar jag en inbjudan till den årliga festen. Alla är välkomna! Jag hoppas att många av er har möjlighet att närvara!

Vänliga hälsningar,
Amina


_______________________________________________________________
Hej!                                                     2018-04-25
Utvecklingssamtalen är i full gång. Ni som inte har bokat en tid, hör av er till mig. Bekräfta gärna ifall ni kan komma de tider jag har föreslagit. Det vore bra om jag vet så att jag  kan förbereda inför samtalet.

Matte
Vi har precis avslutat kapitel 3 i matteboken och nästa vecka ska vi ge oss på kapitel 4, där vi kommer att arbeta med mätning.Vi kommer att prata om hur man mätte förr i tiden och hur man mäter idag. 

Svenska
Barnen har fått skriva och återberätta om vår utflykt till Torup. Vi har skrivit mycket och arbetat med olika tidsord. Vi kommer att arbeta vidare med olika texter och dyka in i struktur och form. 

Läsläxa 2/5
Kapitel 16, Prata ut, s.69-72. Nästa vecka kommer jag att lyssna på barnens läsläxa onsdag den 2 maj. (Pga helgdag på tisdag)

NO
Vi har kommit halvvägs i vårt temaarbete Fast eller flytande. Den här veckan har barnen fått undersöka föremålens hårdhet, vilka föremål som är magnetiska samt vilka som flyter eller sjunker. Sista övningen i avsnittet med fasta ämnen har barnen fått tillämpa vad de lärt sig om fasta ämnen i de första sju uppdragen. Genom att undersöka och beskriva några ämnen som är nya för barnen, visar de att de dels känner till några egenskaper hos fasta ämnen och kan uttrycka med egna ord vilka egenskaperna är och vad som kännetecknar dem. Nästa vecka kommer vi att arbeta med flytande ämnen!

Vi arbetar med fjärilens liv och har nu fått våra små fjärilslarver. Alla barn har fått varsin larv som de döpt och gett mat till i små burkar. Vi kommer att följa larvens olika faser och om några veckor kommer de att förvandlas till fjärilar. Barnen kommer även att få skriva om fjärilen.


LÖSS på våning 1 i skolan
Det går löss i klasserna på våning 1 nu igen!
OBS! Barnen får INTE vara i skolan om de inte har behandlats för löss!

Kastanjefesten 9 maj
Barnen kommer att sjunga under Kastanjefesten den 9 maj mellan kl 14.00-16.00. Mer info om närmre tider som gäller för respektive årskurs kommer senare! Ni föräldrar är varmt välkomna att vara med och lyssna på era barn.

Vänliga hälsningar
Amina

____________________________________________________________

Info om idrotten        

Hej alla barn (och föräldrar) i åk. 1-4!

Äntligen är solen och värmen här (nåja) och därför är det dags för UTEGYMPA!

Vad ska man då tänka på.

Som vanligt gäller det att ha med sig:

  1. Gympakläder! Tänk på att anpassa det efter väder, kolla gärna väderappen! Om det inte ösregnar kommer vi nämligen att vara ute. Har ditt barn morgonidrott? Tänk då på att det är betydligt kyligare än på eftermiddagen. Hjälp ditt barn att hålla koll på vilka dagar det är idrott så att hen inte missar idrottslektionen!
  2. Gympaskor! Tänk på att ha riktiga gympaskor och inte bara barnens vanliga uteskor. Många uteskor är inte anpassade för springande, hoppade och mycket rörelse och kan leda till ledskador i foten.
  3. Handduk! Barnen duschar ALLTID efter varje lektion. Om ni föräldrar inte vill att ert barn ska duscha tillsammans med andra barn pga. kulturella eller religiösa skäl så går det att ordna väldigt enkelt. I varje omklädningsrum finns det alltid en pedagog under duschningen, jag är alltid med när pojkarna duschar och en kvinnlig pedagog är alltid med när flickorna duschar. Om man inte vill att ens barn ska duscha överhuvudtaget så behöver jag en lapp från målsman med en förklarning om varför.

Har ni några som helst frågor så är det bara att höra av er till mig. Ni är också hjärtligt välkomna att vara med på en lektion, då är det bara att höra av sig med någon dag i förväg och kolla läget, så att det passar bra. Min mailadress är fredy.espitia@malmo.se

Med vänliga hälsningar, Fredy Espitia, Idrott och Hälsa-lärare.

________________________________________________________________

Hej alla!                                                           2018-04-08

Hoppas ni har det bra i detta härliga vårväder! Här kommer lite uppdatering från mig.

Svenska
Vi arbetar vidare med narrativa texter. Förra veckan fick barnen skriva och berätta om sin påsk. Vi skrev även gemensamma texter i halvklass där alla fick säga var sin mening. Syftet var bland annat att man ska ha en början, händelse(r) och ett avslut samt att hålla en röd tråd genom hela berättelsen. Den här veckan ska vi arbeta med tidsord och titta på textexempel där vi jämför texter med och utan tidsord. I bedömningsstödet i svenska kommer barnen att få skriva en narrativ text, därför tränar vi på att skriva narrativa texter gemensamt, i par och individuellt.

Matte
Vi håller på att avsluta kapitel 3 i matteboken där vi har arbetat med subtraktion med tiotalsövergång, sambandet mellan subtraktion och addition och problemlösning. Nästa vecka kommer barnen att göra prov 3. 

NO
Vi tar det lite lugnt med temat Fast eller flytande. Vi ska egentligen göra 15 experiment men vi har behövt stanna upp och pratat om saker som barnen har fastnat för. Just nu testar vi vilka föremål man kan rulla eller stapla. Barnen kom på att man visst kan stapla runda föremål om man har något platt under (!?). Jag blev väldigt imponerad och det var väldigt roligt att se hur roligt de hade när de testade sig fram. 
  
 




Läsläxa
Läsläxan är som vanligt på tisdagar. Kapitel 13, Skräckens näste, s. 56-60.

Händer i veckan
  • Torsdagen den 12 april - åker vi på utflykt till Torup. Det blir en heldagsutflykt. Extra viktigt att alla har kommit till 08.15, bussen går 8.30. Hemfärd 12.30. Vi tar med oss lunch från skolan. Barnen får gärna komplettera med frukt, någon macka el. dylikt. 
  • Vecka 17 drar jag igång med utvecklingssamtal. Jag kommer att sätta upp ett bokningsschema på måndag morgon. Om ni inte bokar någon tid kommer jag att tilldela er någon av de lediga tiderna. Som jag berättade förra terminen, kommer barnen själva att leda samtalet. Det ska bli väldigt spännande! 
Ha en riktigt skön vecka!

Hälsningar,
Amina

_____________________________________________________________________________________
Hej!

Nu börjar påsklovet närma sig och vi har redan avslutat arbetet med grekisk mytologi. Barnen har fått leta efter information, skriva om en gud/gudinna eller hjälte/hjältinna, skapat egna dockor och spelat in film. Vi har spelat in filmerna med green-screen och satt ihop till en långfilm. Det har varit väldigt roligt att göra detta!

Vi har påbörjat ett nytt tema i arbetsområden natur och teknik som heter Fast eller flytande. Vi ska göra 15 olika experiment där vi undersöker olika föremål och diskuterar olika egenskaper (likheter, skillnader osv.). Förutom ny och spännande kunskapsinhämtning är dessa uppdrag väldigt språkmedvetna och för varje experiment kommer barnens ordförråd att utöka, framförallt i hur man kan beskriva ett föremål med hjälp av ord.

Jag har gjort ett lästest med eleverna och fått mycket fina resultat. Jag kommer även att göra bedömningsstöd (tester) både i svenska och matte och dessa kan vi diskutera på utvecklingssamtalen som kommer att vara i slutet av april eventuellt någon vecka till i början av maj. Jag kommer att hänga upp en lapp med tider och meddela er när det börjar bli dags.

I matten har vi arbetat klart med kapitel 2, vi kommer att arbetare vidare med subtraktion. Vi arbetar med ca 8 sidor i matteboken varje vecka och som ni säkert har märkt så skickar jag med matteboken hem för att jag vill inte att någon ska missa något. Jag vill att alla ska hänga med och förstå det vi arbetar med, och framförallt säga till om det är något som är svårt.

Den här veckan kommer vi att ha två dagar som kommer att vara schemabrytande, likabehandlingsdag och elevens val.

 

  •  Ikväll är det skolrådsmöte, jag hoppas att de som är berörda inte har missat att det stått i skolkalendern. Jag ber om ursäkt att jag inte skrev ut det tidigare. Men det är alltså ikväll kl. 17.30-19.00.
  • Tisdag den 20 mars - Likabehandlingsdag med fokus på etnicitet och religion. Vi har planerat in lite dans, musik, avslappning, research om frukt och grönt från olika delar av världen som de sedan får presentera och smaka på m.m.
  • Läsläxan flyttas till onsdagen den 21 mars den här veckan, pga. likabehandlingsdagen.
  • Torsdag är det elevens val – Inriktningen teknik och programmering.  Eleverna kommer att få välja olika stationer. Ingen idrott denna dag.

    Det var lite kort info från mig. Ha en trevlig vecka! 

    Vänliga hälsningar, 

    Amina


_______________________________________________

Informationsbrev till föräldrar

Fredagen den 16 mars kommer Anna Hell som är doktorand i svenska med didaktisk inritning inom forskarskolan Lärande i mångkulturella samhällskontexter vid Malmö Universitet och besöker oss under vår lektion när vi arbetar med svenska. Anna Hell samlar in material bestående av klassrumsobservationer och intervjuer med lärare på lågstadiet verksamma i skolor i Malmö för att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som finns för den nyanlända eleven i Malmös digitaliserade undervisningsmiljöer. 

För klassrumsobservationen följer Anna Hell de etiska riktlinjer som finns och använder sig av fältanteckningar, eventuellt ljudinspelningar utan bildupptagning och fotograferar endast material och klassrumsinteriörer där ingen elev kan bli identifierad på bild.

Forskningsfältet Anna Hell rör sig inom bidrar till ökad kunskap om språkinlärningsprocessen i en datorstödd skolmiljö. Hon vill i sin forskning undersöka vilka pedagogiska och stöttande faktorer digitala verktyg i undervisningen av flerspråkiga elever innefattar och hur de samspelar med andraspråksbrukarens språkliga repertoarer och kompetenser. 

Skulle ni vilja komma i kontakt med Anna kan ni nå henne på e-post: anna.hell@mau.se eller på telefon: 0735 82 76 83

Mvh

Amina 

_____________________________________________________________________


Påminnelse om att fritids har studiedag torsdagen den 15/3. Detta betyder att fritids är helt stängt denna dag. De tider som gäller för samtliga barn är då 8.15-13.30.

Mvh
Amina

______________________________________________________________________________

Hej!                                                                        2018-02-19

I torsdags skickade jag hem matteboken och vill tydliggöra för er föräldrar vilka sidor det är som gäller i matteboken och vilket kapitel vi har i läsläxa. Jag skriver även upp veckans engelska ord, det är ingen läxa utan mer så att ni har koll på vilka ord och fraser vi har jobbat med.

1.    Veckans engelska ord och fraser 

·       What are you doing?

·       I am..

·       Eating

·       Running

·       Country

·       Animal

2.    Matteboken

·       Arbeta fram till s. 61

3.    Läsläxa

·       Kapitel 8, ABC-klubben, s. 36 – 39

·       Svara på frågor i läxboken s. 10

Ha ett fortsatt trevligt sportlov =) 

Allt gott!
Amina
______________________________________________________________
Information                                                     2018-02-09

Tack för ett mycket trevligt föräldramöte! Vad kul att så många kunde närvara. 

Jag hoppas att ni inte fick intrycket att det hela tiden är stökigt i klassen, för det är det definitivt inte. När barnen väl är igång och arbetar är arbetsklimatet behagligt.

Härmed presenterar jag klass 1 A:s klassförälder, Agnes Gerle, som kommer att delta i skolrådet och representera er föräldrar. Tack för att du ställer upp! Har ni större frågor som rör skolan allmänt eller något ni vill lyfta fram till ledningen kontakta antingen ledningen direkt eller skicka ett mejl till agnesgerle@hotmail.com.

Läsläxa
Kap. 7 s. 32-35 i läseboken och s. 9 i läxboken.

Matteboken
Jag har skickat med matteboken och önskar att ni påminner/hjälper ert barn arbeta fram till s. 49. 

Fredagsmys


Ha en skön helg!

Hälsningar,
Amina





Hej!                                                                            2018-01-26

Vi har haft en toppenvecka och gjort en massa kul. 

Sv Veckobok
Vi har börjat med veckoboken där barnen på måndagar skriver vad vi ska göra under veckan och sedan utvärderar vi på fredagar. På så sätt synliggörs det vi gör om dagarna och barnen tränar minnet och förmågan att ställa frågor, uttrycka och formulera sig.

Ma
Vi fortsätter att arbeta med klockan och den här veckan har vi gått igenom halv timme, byggt klockor av naturmaterial och övat tidsuppfattning.

 
 
  

SO
Barnen tycker det är spännande med grekisk mytologi. Vi följer en serie från Film och skola och läser bland annat Olympen - sagor ur den grekiska mytologin och gör Kahoots.

Bokbytet
Rolig och trevlig utflykt till bokbytet. Vi möttes av en härlig personal och det var mycket bättre än vad vi väntat oss. Till en början tyckte barnen att det var svårt att välja böcker från klassbiblioteket som vi skulle byta ut. Vi lyckades ta med oss 6 st böcker. När vi väl var där hittade barnen många böcker de tyckte om! De samlade högar med böcker och vi var tvungna att rösta vilka böcker vi skulle ha med oss hem. Barnen tyckte det var häftigt att byta (!) böcker! "Vaah ...ett bibliotek där man inte behöver låna eller köpa!!" "Nästa gång ska vi ta fler böcker!"
Allt som allt var det en väldigt trevlig upplevelse. Är ni intresserade så kan ni läsa mer om deras verksamhet här
  
 


Veckans planerare - lek och fredagsmys
Varje vecka utser vi fyra barn som får i uppgift att planera valfria lekar som alla barn ska delta i under en rast och något trevligt fredagsmys. Veckans planerare får tid på sig att planera aktiviteterna. Detta gör vi bland annat för inkludera eleverna i undervisningen, stärka barngruppen och uppmuntra deras goda arbete.

Bibliotek
Det är viktigt att barnen har med sig sina biblioteksböcker så att de kan få låna nya. Hjälp de komma ihåg sina böcker och vet ni med att böckerna saknas så lägg gärna ett mejl till mig eller kontakta Devin.baaring@malmo.se. Bibliotekstid som vanligt på måndagar. 

Läxa
Jag har upplevt att många inte riktigt hinner bli klara med sina uppgifter. Därför kommer jag att från och med denna vecka försöka skicka hem läxa på det som barnen inte hunnit med under skolan. För att kunna göra det behöver jag er hjälp med att se till att böckerna kommer tillbaka till skolan. 

Inför nästa vecka
  • Måndag - De som får med sig matteboken hem ska göra klart hel- och halv timme s. 22-33. De som inte får med sig den hem är klara!
  • Tisdag - Läsläxa kap. 5 i läseboken och s. 7 i läxboken.
  • SPORTLOV - Nu är det dags att anmäla sig till sportlovet. Vi vill att ni fyller i formuläret i länken nedan oavsett om era barn kommer eller ej. Formuläret till Sportlovet hittar ni här.  

Ha en skön helg!

Mvh,
Amina


__________________________________________________________________________

Sportlov på fritids?

Fritidshemmet måste få veta vilka barn som kommer att vara på fritids under sportlovet. Det gäller även fredagen före dvs 16/2 som också är en lovdag. Anmälan är förlängd men måste vara inne senast på fredag 26/1

MVH bitr rektor Anna Syrén



Hej alla!                                                                                    vecka 4


God fortsättning på året och välkomna till en ny termin. Jag hoppas att ni har haft en skön julledighet! Det var roligt att få träffa barnen efter jullovet och skolstarten har gått bra. Barnen var pigga och glada att få börja skolan igen. Vi har redan satt igång med terminens olika arbetsområden. 

  • Svenska – Vi har inlett arbetet med narrativa/berättande texter och pratat om vilka särdrag en berättande text har och vad som ska finnas med.
  • Matte – Barnen har fått nya matteböcker, Favoritmatematik 1B. Vi har börjat arbeta med jobba med klockan, hel timme och så småningom halvtimme. Vi har pratat lite om klockans synliga delar och pysslat egna klockor.
  • NO – Året, årstider, månader och mer specifikt vintern. Vi har gjort vattenexperiment och pratat om vattnets olika former och temperatur.
  • SO – Vi kommer bland annat jobba med grekisk mytologi.

 

Detta händer:

  • Läsläxa - varje tisdag.
  • Bokbytarklubben - Imorgon den 23 mars ska vi gå till Bokbytet och byta till oss några böcker och fräscha upp vårt klassbibliotek.
  • Föräldramöte Den 7 februari är det föräldramöte kl. 17.30–18.30.
  • Studiedag på fritids -Torsdag den 15 mars är fritids stängt men skolan öppen som vanligt. Det innebär att man lämnar sitt barn kl. 8.15 och hämtar kl. 13.30.


Mvh,

Amina


_______________________________________________________________

Ett stort varmt tack till er alla för de fina presenterna och för denna termin! Jag vill tacka för ett gott samarbete och en underbar tid med era barn. Det är en fin klass och vi har gjort många roliga och spännande saker tillsammans.

Jag skickade med en liten julhälsning och jullovsbingo med läs- och matteuppdrag som barnen väldigt gärna får göra.  

Skolan börjar igen den 10 januari kl 8.15.

Jag vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Bästa hälsningar,
Amina


Hej!

På fredag den 22 december är det julavslutning! Vi kommer att ha en gemensam avslutning för barnen i åk F-2, utan föräldrar. Vi samlas i klassrummet som vanligt kl 8.15, sedan går vi till idrottssal B. Anna som är vår rektor kommer att hålla tal och vi kommer att sjunga julsånger. Vi återsamlas i klassen för julmys och avslutar dagen och terminen! Barnen slutar skolan kl 12.00 sedan tar fritids vid.



Ho-ho-hoooo....

Tisdagen 12/12 bjuder vi in alla föräldrar på Jul-drop-in från kl 15.00-16.30 i barnens klassrum. Vi startar med en gemensam sångstund alla ÅK1 och sedan julpysslar vi tillsammans i våra egna klassrum! Vi bjuder på fika.


Läsläxa tisdag 12/12

Barnen ska läsa kapitel 2, Momman s. 12-15 i den Magiska kulan och göra tillhörande uppgifter i läxboken på s.4. 



Hej!                                                                        2017-11-28

Klass 8A och 8B bjuder in till juldisco torsdagen den 14 december, 16.30-18.00, varmt välkomna alla förskoleklassare, ettor och tvåor önskar klass 8A och 8B samt mentorer!

Välkomna till juldisco för F-2!.pptx



Nu kommer det lite information till er. Nytt för denna gång är läsläxan.

Läsläxa

Idag har barnen fått med sig sin läs- och skrivläxa hem. Läxan kommer att var tisdag-tisdag, ett kapitel per vecka. Det är läseboken Den magiska kulan och en läxbok som hör till. Läseboken är till låns från skolan och läxboken är personlig. Jag har lagt böckerna i en plastficka för att de ska hållas så hela och rena som möjligt. Boken finns i tre olika nivåer och jag har försökt att dela in barnen i olika läsgrupper utifrån resultaten jag fått från bedömningsstödet i svenska.

Innan läxan skickas hem går vi igenom texten tillsammans. Nu i början kanske barnen lär sig texten utantill. Det är ändå bra att ni försöker lästräna minst tre gånger tillsammans under veckan som går. Samtala gärna om innehållet och bilderna.

 

Information

·         Läsläxa tisdag den 5/12 s. 8-11 i läseboken och s. 3 i läxboken.

·         Vi har fått en alldeles egen klasstelefon! Radera det gamla numret. Nytt tfn nr 0708 – 64 93 28. Jag föredrar att ni når mig per mejl men nu finns det även telefon som hör till klassen om ni behöver nå mig per sms i första hand, eller akuta ärenden. Frånvaroanmälan sker som vanligt till Skola24 varje dag.

·         För att göra barnens inomhusmiljö bättre och slippa våta strumpor inför vi från och med måndag en skogräns vid alla ingångar. Bakom denna gräns får ingen gå med ytterskorna på. För barnen innebär det att de tar av sig skorna vid trapporna och bär sina skor till sin hyllplats. För medföljande föräldrar innebär de att ni antingen tar av er skorna eller använder er av skoskydden som finns i korgarna vid varje ingång. Vi tackar för ert samarbete med detta.

·         Glöm inte att barnens kläder i kapprummen rensas sista fredagen varje månad. Ta gärna en titt om ert barn saknar något.

Allt gott,

Amina



Hej gott folk!                                                2017-11-17

Dags för lite info från oss.

Svenska

Vi arbetar vidare med en läsande klass och försöker pränta in de olika lässtrategierna när vi läser olika texttyper, framförallt vid högläsning. 

Jag har introducerat faktatexter och vi har pratat om vad som kännetecknar en faktatext. Vi har läst faktatexter om olika djur och använt en mall där man tränar på att skriva faktatexter med hjälp av en sexfältare med faktaorden rubrik, klassificering, utseende, föda, boplats, ungar och övrigt. 

Vi bygger upp kunskap inom ämnesområdet genom att läsa litteratur, titta på film och samtala i grupp. Vi gör gemensamma tankekartor och eleverna skriver texter på datorn individuellt.

 

 
 

Vi gjorde en övning där jag visade en text om gråsuggor. Jag hade skrivit texten som en stor textklump. Jag bad eleverna i grupp att klippa ut meningar från texten och sortera de under rätt faktaord (rubrik, klassificering osv.). Sedan skrev vi om texten och delade in den i olika stycken för att till slut jämföra den första textklumpen med den strukturerade nya texten. Det blev väldigt konkret och tydligt för barnen att se skillnaden. 

 
 

Vi har även arbetat med berättande texter där eleverna i par fått skriva läskiga berättelser i samband med Halloween. Vi spinner vidare på det och försöker uppmuntra skrivandet. 

Eleverna har övat på tangentbordsträning, för att lättare hitta bokstäverna på tangentbordet. 

Det är roligt att se hur de sakta vänjer sig vid datorerna. Många har blivit väldigt skickliga på att hitta men jag har också haft några som skrikit av frustration "Jag hittar inte bokstaven k! Den finns inte med!!!". Ja, vi har ganska roligt tillsammans :)

Jag berättade för er att vi skulle börja med läsläxa efter höstlovet, men vi har dessvärre inte fått in böcker till alla elever. Därför kommer vi att vänta med det. Barnen såg fram emot det och var lite besvikna över att vi inte har börjat än. Men läxor kommer det mycket av ska de se. Jag kommer att gå ut med information när det blir aktuellt. Dock är det aldrig fel att ni läser med ert barn en liten stund varje dag.

Matematik

Vi har arbetat med addition och subtraktion och sambandet mellan de olika räknesätten. Vi har övat på talkamrater inom talområde 1-10 och övat på att dela upp talen i olika kombinationer. Vi har även haft problemlösningar och utematte där eleverna fått göra egna mandalas av naturmaterial. 

 

SO

Vi har introducerat ett nytt tema - Nordisk mytologi. Vi utgår från en serie från urskola som heter Odens rike och läser gudasagor och myter. Eleverna visar sina kunskaper genom att delta i samtal där de får återge delar av de olika berättelserna, rita och skriva för hand samt svara på frågor på Kahoot (en quiz). Vi kommer att avsluta temat med att eleverna får skriva om en gud/gudinna eller en plats och presentera det för klassen. 

Fadderklass

I tisdags träffade vi några elever från 7A som är vår fadderklass. De höll i några aktiviteter utomhus för våra barn. Det gick bra och var väldigt uppskattat. Vi kommer att träffas fler gånger och barnen ser redan fram emot nästa träff.

 

Skriv in i kalendern

  • Fredag den 24 november är det studiedag. Fritids kommer att vara öppet.
  • Fredag den 8 december ska vi ha en festlig nobelmiddag i klassen. Vi kommer att uppmärksamma nobeldagen och barnen får gärna ha på sig finkläderna! 
  • Tisdag den 12 december, kl 15.00-16.30, ska vi ha ett Jul-drop-in på skolan för alla i årskurs 1. Mer info om detta när det närmar sig. 
  • Fredag den 22 december är det julavslutning. 
Har ni frågor eller funderingar når ni mig enklast via mejl.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Amina


10/11

 

 Information om tidigare elev som vistas olovligen på skolan

Läs mer här

Med vänlig hälsning

Skolledningen på Sorgenfriskolan


Hej alla föräldrar!

Jag hoppas att ni alla mår bra och att ni precis som jag njuter av denna härliga årstid! 

Jag har haft utvecklingssamtal med hälften av er och ser fram emot att träffa resterande föräldrar den här veckan. Ni som inte har bokat någon tid får gärna höra av er till mig med tider då ni kan, så kan vi bestämma en tid som passar oss båda. 

Jag tänkte ge er en liten uppdatering på vad vi gör =) 

Svenska
Förra veckan fick barnen skriva en ordlista med 12 ord som börjar på bokstäverna M och A. Sedan fick de välja ut 4 av orden som de sedan skulle skriva en text om på datorerna. Denna skrivuppgift var inte så styrd, det enda jag krävde var att de skulle använda alla fyra ord i texten, samarbeta och använda sin fantasi. 

För att ge eleverna en modell på hur man kan skriva gjorde vi denna uppgift gemensamt och jag visade upp en färdig text innan de fick börja. 

Barnen arbetade i par och det var roligt att se hur koncentrerade de var, hur mycket de kämpade för att skriva och det var kul att lyssna på deras intressanta diskussioner om hur orden stavades mm. 

När de var färdiga, skrev jag ut texterna och barnen fick rita bilder till texterna, klippa ut och montera på ett färgat papper. Vi avslutade veckan med att läsa upp några av elevernas egenproducerade texter. Underbart! Kom gärna in i klassrummet och läs!

Vi arbetar vidare med en läsande klass och börjar läsa olika texttyper. Den här veckan kommer vi att läsa en faktatext om bin. 

Bibliotek
Försök att hjälpa era barn att komma ihåg att ta med sig sina biblioteksböcker så att de kan få låna nya. Vi går till biblioteket varje måndag.

Matte
Vi har arbetat med matematiska begrepp, addition, subtraktion och pengar. Denna vecka kommer vi att prata om sambandet mellan addition och subtraktion.

Arbetsro
Prata gärna med era barn om hur viktigt det är med arbetsro och vad barnen själv kan göra för att vi ska få ett gott arbetsklimat. Jag påminner varje dag men jag behöver er hjälp. Hjälp mig få barnen att förstå att man måste respektera den som pratar och att man kan prata utan att behöva skrika. 

Övrigt
  • Nu på tisdag 17/10 är det studiedag och fritids kommer att vara öppet. 
  • Fredag den 20/10 är det likabehandlingsdag, vi har planerat ett fullspäckat schema för denna dag. Likabehandlingsdagen är schemabrytande vilket innebär att vi inte kommer att följa vårt vanliga schema och den röda gruppen kommer därför inte  ha någon idrott. 
  • Höstlovet börjar närma sig (v.44). Jag hoppas att ni har anmält om era barn ska vara på fritids eller om de ska vara lediga. Anmälan görs här.
  • Vecka 43 är det elevens val onsdag, torsdag och fredag. Vi kommer att ha Halloween-tema under dessa dagar. På fredag kommer vi ha Halloweenfest. Barnen får gärna klä ut sig.
  • Efter höstlovet kommer vi äntligen att börja med läsläxa! Barnen kommer att få en läsebok som vi kommer att läsa tillsammans på fredagar. Mer info om detta snart. 

Det var lite kort info från mig. Jag önskar er en härlig vecka!


Bästa hälsningar,
Amina




Viktigt gällande Mazzetihuset!
  • torsdag 5/10 och fredag 6/10 är det viktigt att barnen kommer i tid. Vi går direk på morgonen, kl 8.15. Vi kommer att äta lunch senare även dessa dagar och det är bra om ni skickar med barnen en extra frukt. Vi är tillbaka på skolan ca kl.12 båda dagarna och äter i skolan.
  • När det gäller idrotten behöver barnen inte ha med sig idrottskläder då idrotten blir inställd.
Mvh
Amina


Lite info vecka 39

På fredag 29 oktober ska vi titta på en föreställning i Kuben på Malmö Live. Vi kommer att åka buss från skolan kl 10.15 och är tillbaka på skolan kl 12.15. Denna dag kommer vi att äta lunch lite senare än vanligt och därför är det bra om barnen har med sig frukt eller en smörgås som de kan äta innan lunchen.

Vi kommer även att gå till Malmö Kulturskola i Mazettihuset vid två tillfällen (5 och 6 oktober ) där barnen får träffa kulturskolans pedagoger och få möjlighet att prova på att uttrycka sig inom dans, teater, bild, animation och musik. Det ska bli väldigt spännande och roligt!


Saknar ert barn något/några plagg? Titta gärna igenom påsarna i kapprummet. Vi vill gärna att ni tittar igenom kvarglömda kläder senast på fredag. Det som blir kvar kommer att gå till återvinning.

Hälsningar,
Amina

Obs! Fotografering

Tisdag den 19 september är det klassfotografering. 


Hej alla föräldrar i klass 1 A!

Jag vill först och främst tacka för att så många kunde närvara på föräldramötet i tisdags! Det var trevligt att få träffa er allihop. Det känns så märkligt att vi ses så sällan och jag hoppas att ni känner att ni kan kontakta mig om ni har några tankar, frågor eller funderingar.

Jag vill uppdatera er om vad som händer på skolan och inne hos oss i klassen.

Studiero

Ända sedan uppstarten har vi ägnat mycket tid på att få in rutinerna i klassen och pratat om hur och vad vi  kan göra för att få ett bra klassrumsklimat. Ibland blir det lite tjatigt men jag tycker att vi börjar landa i det nu.

Matematik

I matten arbetar vi med taluppfattning, olika matematiska begrepp och räknesätten addition och subtraktion. Jag brukar läsa en räknesaga som tillhör det aktuella avsnittet, har en elevaktiv genomgång, visar exempel på tavlan och sedan får eleverna räkna i matteboken. Förutom matteboken, arbetar vi även med problemlösningar, praktisk matte, både inomhus och utomhus och spelar mattespel.

Jag hoppas att ni har kunnat kika i matteböckerna, barnen var glada över att få ha med sig böckerna hem.

Svenska

I svenskan arbetar vi med en läsande klass där vi använder oss av olika läsförståelsestrategier. Jag läser högt för eleverna och stannar upp i texten för att samtala om och kring texten. Jag upplever att det är lustfyllt för eleverna och vi kan diskutera innehållet strategiskt och barnen får läsa mellan raderna. 

Bibliotek

Våra bibliotekstider kommer att vara på måndagar kl.9.30-10.00. Hela klassen går dit samtidigt.

Bedömningsstöd

Efter att jag gjort bedömningsstödet i svenskan har jag fått en tydlig uppfattning om var eleverna befinner sig när det gäller bokstavskännedom, läsning och läsförståelse. Jag är väldigt nöjd och stolt över hur mycket barnen har utvecklats. Jag kommer utifrån resultaten kunna anpassa undervisningen efter elevernas olika nivåer och behov. Det kommer att vara en utmaning men det ska bli roligt och spännande att få ta del av och följa elevernas utveckling det här läsåret =)

Jag kommer även att göra ett bedömningsstöd i Matematik inom snar framtid.

Lässatsning i klass 1A

Nu har vi äntligen kommit igång med vårt läsprojekt! Jag har ställt fram en låda (ska bytas ut mot en koffert när jag väl hittar en) och släpat med mig en del böcker hemifrån. Vi har även fått låna böcker av några elever i klassen och det uppskattar vi.

Jag har alltid önskat mig ett litet klassrumsbibliotek som kan användas som en del i undervisningen. Dels för att få in vanan att läsa böcker men också för att barnen ska kunna bläddra i de, leta efter ord och för att faktiskt dyka in i olika texttyper och diskutera böckers innehåll, form och struktur.

Även om vi går till biblioteket en gång i veckan känns det bra att ha en samling böcker i klassrummet som finns tillgängliga för barnen. Jag vill att barnen ska vara omringade av böcker och för att främja läslusten och få läsning att bli en självklar del i barnens skolvardag, har jag köpt böcker för egna pengar som vi kan ha i klassrummet för att bidra till goda läsvanor.

Det var roligt att se hur glada barnen blev när det var dags för egen läsning! De sprang fram till lådan och hittade snabbt en bok som de vill läsa. I fredags kunde jag inte mer än att le från öra till öra när jag såg alla läsa och bläddra i böckerna. Det var en fröjd för ögat, helt enkelt ett halleluja-moment! =)

Tanken är att vidareutveckla detta till barnens bokbytarklubb!  Detta innebär att barnen får ta med sig en bok (eller flera) som de lämnar i vårt lilla bibliotek och byter till sig lika många böcker, som de får ha med sig hem. För att vår bokbytarklubb ska börja gälla behöver jag ha ett medgivande från er föräldrar att det är okej att era barn byter böcker med varandra. Jag kommer att dela ut en lapp i slutet av denna vecka där jag ber om ert medgivande.

Utvecklingssamtal

Jag kommer att dra igång med utvecklingssamtalen vecka 40-41. Det finns nu en lapp som hänger på vår klassrumsdörr där ni kan skriva in er på den tid som passar.

Friluftsdag på torsdag

Vi kommer att ha en heldag ute, vi tar med oss mat från skolan. Barnen får gärna ha med sig en extra macka eller frukt och vatten.

Övrigt

Nu är det höst och det märks. Regn, regn och åter regn. Jag ser gärna att barnen har regnkläder, stövlar och extra kläder. Prata gärna med era barn om att de ska ha på sig sina regnkläder när det regnar ute.

Det är bra om barnen har med sig en frukt som de kan äta under dagen så att de orkar med. De gånger jag har frukt brukar jag bjuda de barn som glömt, men det är inte alltid jag kan göra det.

Det var allt för den här gången!

Vänliga hälsningar,

Amina



 
Föräldramöte
Gemensamt föräldramöte för åk 1 och 2 den 5 september klockan 17.30-19.00 i Gymnastiksal B (Pirayasidan). Vi avslutar årskursvis, ettor för sig och tvåor för sig. 
Hoppas många har möjlighet att komma!
 
 
Viktig information om frånvaroanmälan:

 

Telefon24 är en automatiserad telefontjänst i Skola24 där föräldrar kan sjukanmäla sina barn till skolan. Det behövs inga användaruppgifter för att kunna använda tjänsten. Det enda som behövs är en knapptelefon och ditt barns personnummer.

 
Sjukfrånvaro måste anmälas innan kl 12:00 för att sjukanmälan ska gälla samma dag. Är ditt barn sjukt under en längre period måste frånvaroanmälan göras på nytt varje dag. Ha ditt barns personnummer i beredskap (10-siffror).

Telefonnummer du ska ringa när du ska sjukanmäla ditt barn:

0515-77 70 00

Frånvaroanmälan kan göras även på följande språk:

Engelska 0515-77 70 01
Arabiska 0515-77 70 02
Somaliska 0515-77 70 03
Pashto 0515-77 70 04
Albanska 0515-77 70 05


Välkomna till det nya läsåret och till ettan!!
Det var så roligt att träffa alla igen och det känns bra att vara igång.

Nyheter för i år: 
  • Skoldagen börjar kl. 8.15 och slutar kl. 13.30 alla dagar, förutom på måndagar då vi börjar kl. 9.20.
  • Idrott med Fredy. Vi har idrott i halvklass med de andra ettorna. På torsdagar har blåa gruppen idrott tillsammans med 1B och röda gruppen har idrott på fredag tillsammans med 1C. Se grupperna nedan.
  • Våra fritidspedagoger är Linda, Robert och Therese. Alla tre kommer att jobba i alla ettor vid olika tillfällen. Robert har bild och Linda har Livsviktigt. Övriga ämnen fungerar de som resurs i klasserna. 
  • Vi har två speciallärare som arbetar med oss: Birgitta i svenska/SvA och Diman i matematik. De kommer att vara inne i våra klasser på flera av våra arbetspass och stötta på olika sätt.
  • All digital information till er föräldrar finns här på klassidan. Ingen blogg!
  • Frånvaro anmäls i Skola24. 
  • Ert barns skolgång är obligatorisk, vilket innebär att om ert barn behöver vara ledigt lämnar ni in en ledighetsansökan. Finns på Sorgenfriskolans hemsida. 
Ni kommer snart få se ett schema för klassen så att ni vet hur våra dagar är upplagda. 

Jag kommer att vara föräldraledig hela vecka 34 och vikarie är bokad.

Om ni undrar över något är det bara att höra av sig. Ni når mig säkrast per mejl då jag har lektioner dagtid. amina.tsouria-belaid@malmo.se

Vänliga hälsningar
Amina

Blå grupp

Alma

Noah

Mathilda

Maja N.

Björn

Ninni

Hannes

Viggo

Rut

Maja B.

Vera

Julian


Röd grupp

Iben

Hedvig

Haron

Olof

Alaia

Filip

Alfred

Ivan

Betty

Maggie

Charlie

Doris



Skolsyster informerar!
Då era barn nu är 7 år eller fyller år inom några månader, kommer jag att testa hörseln, enligt nationella riktlinjer.

Testet görs på mitt rum och barnen tycker oftast att det är roligt och spännande. Berätta för ditt barn om detta. Redan innan augusti månads utgång beräknar jag att testa hörseln på alla åk1. Testresultatet sändes hem i slutet kuvert.

Vänligen
Kari Waldenström/skolsköterska
0733-708868




Välkommen till klassidan för 1A!

Varmt välkomna till ett nytt och spännande läsår. Terminen börjar den 16/8. Vi kommer att ha upprop på skolgården kl. 10.00. Vi ses där!