SFGR17A - FSA

Välkommen till FSA:s klassida!

 

 Mentor: Nexhmije B Gashi, mail: nexhmije.begiqi@malmo.se                                          Fa:s telefonnummer: 0768-679506   

                                                                                                                                                      Sjukanmälan till Skola24: 0515-77 70 00
                                                                                                Skolsköterska Karin Waldenström: 0733-708868

V.20-24

 

Hej allihopa,

 

Här följer ett veckobrev som kommer ge information om vad vi har för oss fram tills sommarlovet den 15e juni. Det är inte så lång tid kvar nu och vi har haft ett fantastiskt fint år  tillsammans med dessa underbara individer i FA.

Under måndagen startade vi upp med bokstaven Z. Vi inledde med Bokstavslandet för att sedan jobba i bokstavsböcker.

 I tisdags hade vi besök av Maria förskola på förmiddagen, där några elever var värdar och visade runt de yngre barnen. Det var en peppad stämning innan de anlände och vi samlades allesammans i en stor ring runt kastanjeträdet för att sjunga innan dom lämnade oss.

Onsdagen på förmiddagen pröva vi att leka leken “Hänga Gubbe”. Att skriva på tavlan var nog den största glädjen i leken. Alla är ivriga efter att få prova en bokstav. Barnen är duktiga att lista ut vilket ordet är, de blir inte "hängda" så ofta. På eftermiddag hade vi idrott utomhus.

Torsdag: Idag började vi mattelektionen med att jobba ute med matteuppdrag i grupper.





Värdegrundsarbete

Denna vecka har vi pratat igen om känslorna arg och ledsen. Inledningsvis har vi tittat på Evas känslokoll sedan har vi diskuterat kring känslan. Barnen har berättat när de blir ledsna och arga.

Under fredagen har barnen fått prova en ny teknik. Att göra avtryck med gaffel så det blev fina blommor (tulpaner)



Från och med nästa vecka kommer vi ha temat "inför åk 1" och repetera mycket av det vi gått igenom under året. På matten kommer vi arbeta med mätning, tiden och klockan, mått och sortering).

 

 Vi har planerat in ett gäng utflykter:

Onsdagen den 23e går vi med FB till Gröningen hela förmiddagen.

Tisdagen den 29e går vi med FB till Kinagungan hela förmiddagen och har lite aktiviteter utomhus på skolgården på eftermiddagen.

Fredagen den 1a juni har vi en heldag tillsammans med FB på Bulltofta där vi kommer leka lekar hela dagen och hålla i lite matte övningar i skogen.

Tisdagen den 12e juni har vi en heldagsutflykt till Tekniska museet tillsammans med FB (tillbaka ca 13.15) där vi kommer ha guidad visning och besöka experiment delen.

 

Vi kommer uppdatera klassidan med information fram tills sommaren, men detta blir det sista veckobrevet.

 

 Hälsningar,

 Nexhmije& Venke

 

Studiedag den 24/5, ingen skola och ingen fritids!


Hej!

Under Kastanjefesten på onsdag kan det vara bra att veta att körerna startar vid 14.00 med åk 4, och att F-2 står på scenen vid kl 15. 

Vi kommer ha lite “öppet hus" i klassrummet efter uppträdandet. Mentorslista för höstterminen skickas ut inför Kastanjefesten, och det kommer vara möjligt att träffa och prata med den nya mentorn då.  

 

Mvh

Nexhmije


Hej!

Här bifogar jag körschemat för musikuppträdandena i A-hallen på Kastanjefesten


Hej!

Veckobrev v.18

Kort vecka men vi har hunnit med mycket ändå!

Onsdagen började med språklekar. Vi har pratat om våra namn. Vi har alla ett eget namn. Namnen låter olika och ser olika ut. Vilken bokstav börjar mitt namn på? Hur många bokstäver har mitt namn? Hur många stavelseklappar har mitt namn osv.

Torsdag: I matematiken hade vi "Veckans motorikkluring"
Denna vecka har barnen övat matte genom två tärningarna. I den ena ringen adderar man summan av de två tärningarna och i d
en andra ringen hoppar man lika många gånger på ett ben. 



De senaste veckorna har vi arbetat med blommor och blommans delar, livscykel och vad en blomma behöver för att leva. Eleverna har fått plantera solrosor och Penser.

 

Fröet behöver jord och vatten för att kunna gro.

Fredag:  Vi avslutade veckan med Asl-arbetet om vårblommor. Eleverna har arbetat med faktatexter om solrosen. Först läste vi faktatext om solrosen och sedan såg vi en liten film om blomman. Därefter skrev vi nyckelorden på tavlan.  Utifrån dessa nyckelord skrev de en egen faktatext. Slutligen fick de klippa och klistra solrosen och texten i ett färgade papper.

 Nästa vecka: V.19

Måndag: Veckans bokstav: Y y,  em. fri lek
Tisdag:  Besök av nya blivande förskoleklassbarn, em. utflykt.
Onsdag: Språklekar, fri lek, idrott utomhus.
Torkdag
: stängt
Fredag: Lovdag

OBS från och med nästa vecka kör vi idrott utomhus. Det är inte många idrottslektioner kvar innan skolavslutningen och vi tänkte koncentrera oss på samarbetsövningar och olika lekar sista perioden. Träningskläder behövs alltså inte tas med.

Nu äntligen kan jag dela med mig av information till er vad gäller Kastanjefesten. Här nedan bifogar jag en inbjudan till den årliga festen. Alla är välkomna! Jag hoppas att många av er har möjlighet att närvara!

Trevlig helg!

Nexhmije & Venke


 

Hej allihopa!


Veckobrev v.17


Under måndagen startade vi upp med bokstaven X. Vi inledde med Bokstavlandet för att sedan jobba i bokstavsböcker. Det finns inte många ord som börjar på X men det finns fler ord som har x i slutet eller mitt i ett ord. Vi kom på en hel del ord faktiskt som har x i ordet.

På tisdag hade vi tema vårblommor. Vi pratade om blommor (Hur ser blommorna ut? Finns de i flera färger? Vad heter blommorna?) och blommans olika delar.  Sedan såg vi en kort film om blommor.

Därefter fick alla en uppgift: Prepositioner rita efter instruktioner:

Rita en blomma mitt pappret.

Rita en sol över blomman

Rita ett träd bredvid blomman

Rita en mask under blomman och rita två fåglar i trädet.

Efter lunchen gick vi på utflykt till Päronparken och lekte olika lekar.

Onsdag: I dag startade dagen med språklekar som rimspel och ett bingospel med sammansatta ord. Sedan hade vi fri lek fram till lunch.  Efter lunchrasten hade vi idrott. På idrotten var det gympa med uppvärmning och olika leka som bananpiet, tunnelpiet och tunnelkull.

Torsdag: Idag har vi haft matte med "Livet i mattelandet" och vi fortsatte med vårt arbete med talgrannar och talraden 1-10.

På eftermiddag lånade vi böcker från första våningen och övade på tyst läsning i klassrummet, med mycket fina barnböcker att välja mellan.

Fredag: Vi avslutade veckan med Asl-arbetet om vårblommor. Eleverna har arbetat med faktatexter om vitsippan. Först läste vi faktatext om vitsippan och sedan såg vi en liten film om blomman. Därefter skrev vi nyckelorden på tavlan.  Utifrån dessa nyckelord skrev de en egen faktatext. Slutligen fick de klippa och klistra vitsippan i ett färgade papper. Efter bok och frukt var vi på fotbollsplanen och spelade fotboll och lekte leken ”kom alla mina kycklingar”.

Allt gott!

Nexhmije& Venke

 Lite viktiga datum:

 30 april - lovdag, ingen skola men fritids öppet som vanligt

1 maj - helgdag, skolan stängd
9 maj - Kastanjefest - 
Barnen kommer att sjunga den 9 maj mellan kl 14.00-16.00. Mer info om närmre tider som gäller för respektive årskurs kommer senare! Ni föräldrar är varmt välkomna att vara med och lyssna på era barn.

10 maj - helgdag, skolan stängd

11 maj - lovdag, ingen skola men fritids öppet som vanligt

23 maj - Friluftsdag för hela skolan
24 maj - Studiedag, fritids stängt för planering
6 juni - Sveriges nationaldag, skolan stängd

Skolavslutning den 15 juni



Vi vill meddela er om att det går löss på våning 1 i skolan. Vi ber er att kolla ert/era barn extra noga och behandla om ni märker att de är drabbade. Vi måste hjälpas åt för att få bukt med detta!       


Hälsningar, Nexhmije & Venke


  

Hej!

veckobrev v.16

Måndag: Vi har jobbat vidare med bokstäverna i alfabetet. Denna veckan har vi jobbat med bokstaven W. Under bok och frukt har vi börjat läsa en ny bok ”Diamantjakten”, vi är på kapitel 11. Sista passet var det fri lek.

Tisdag: Vi har pratat om vårtecken, och hur man kan märka/känna att det är vår.  Vi fortsatte även med vår tema där vi tillverkade fjärilar i olika färger som eleverna valde. 


Under dagens utflykt hade vi två uppdrag; leka tillsammans och leta efter vårtecken!


Onsdagen började med språklekar - sammansatta ord

Det är roligt att leka med ord. Från två ord trollar vi fram nya ord. Sedan hade vi frilek. Efter lunchen hade vi idrott. Vi började idrotten med lite uppvärmning där eleverna sprang några varv och sedan tränade vi balansgång och kullerbyttor genom en hinderbana.

Torsdag: i matematiken denna vecka har vi arbetat med talgrannar och talraden 1-10. Att ramsräkna tycker många är lätt men att veta vilket tal som ska stå bredvid en given siffra är det vi tränat på. 


                                                                                                                           

Fredag: Vi fortsätter arbete med datorer. Idag fick eleverna skriva i par. De fick träna på att logga in, att skriva alafabetet och några har skrivit ord om våren och andra småord. Sista passet avslutades med fredagsmys. Då vädret var så strålande bestämde vi oss för att vara på fotbollsplanen och hade en riktigt vårlig eftermiddag med lek, prat och solning.

Under veckan på vår gemensamma fria lek sker många olika aktiviteter och här har ni några bilder av dessa aktiviteter:




Vi vill också passa på att tacka för trevliga utvecklingssamtal.

Lov- studie och festdagar vår 2018

  • 30 april 
  • 9 maj Kastanjefesten
  • 11 maj

24 maj (stängt både på skola och fritids)

 

Allt gott.

Vänliga hälsningar Nexhmije & Venke

 

 

Veckobrev v.14

Hej,

Vad härligt att vara tillbaka efter lovet och att få träffa era barn igen. Hoppas ni haft en bra vecka.

Tisdag: Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med temat ”Små kryp/nyckelpigan”. Vi fortsatte med att bygga upp kunskap om ämnesområdet.

Vi tittade på en faktafilm och läste två olika faktatexter om Nyckelpigan. Vi gjorde en tankekarta. Vi har även lärt oss om nyckelpigans livscykel. Efter lunchen gick vi till päronparken.



Onsdag: Bornholm/språklek 

Under veckan har vi fortsatt att rimma fritt. Vi har också pratat om vad ett ord är och byggt meningar tillsammans på olika sätt. Vi räknade sedan orden i de meningar vi hittade på.

På idrotten den här veckan började vi med uppvärmning och därefter lekte vi ”tunnelkull”.

Torsdag: På matematiken har vi arbetat med tiokamraterna och övat på flera olika sätt. Vi klippte ut sifforna 1-10 sedan klistrade vi de på ett papper.


I livsviktigt pratade vi om känslor och vi har lärt oss om känslorna rädsla, oro, ledsen och empati. Vi såg en film ”Evas känslokoll” I filmen berättade Eva om just empati och vad som händer i kroppen och hjärnan när man känner empati. Eleverna tycker dessa filmer är roliga att titta på. Efter filmen målade/skrev alla elever en händelse som visade känslorna emati, oro och ledsen. Först hade många svårt att komma på något men efter lite betänketid så målades det flera olika teckningar tex:

Biblioteket håller stängt på grund av en om-organisering, en stor mängd barnböcker har därför flyttats ner till första våningen. Under torsdagar då vi vanligtvis går till biblioteket har vi nu bestämt att tillfälligt låna böcker från första våningen och läsa i klassrummet.

Fredag Vi avslutade veckan med Asl-arbetet . Efter lunchen gick vi ut på gården och lekte i det fina vädret

Utvecklingssamtal

Jag vill påminna er om att det är dags för utvecklingssamtal. Vi kommer att ha utvecklingssamtal vecka 16 (16/4–20/4). Det sitter tider på klassrumsdörren. Skriv upp ditt barns namn på en tid, finns det ingen tid som passar så maila mig.

Nästa vecka v. 15

Måndag: Veckans bokstav V
Tisdag: Tema vårtecken och fjärilar
Onsdag:
Bornholm/språklek vi kommer att träna på att lägga till ett ljud i ord så att det blir ett nytt ord. Tex om man sätter s framför ko, vad blir det då för ord? Efter lunchen har vi idrott.

Torsdag: Matematik (mattehäfte)
 Fredag: Utflykt

Tyvärr har utflykten till bokskogen blivit inställd pga att det inte finns tillgängliga bussar. Utflykten kommer ändå att ske men vi kommer att gå till en annan lekplats.

Trevlig helg!

Nexhmije &Venke

 

 

 

 

Veckobrev v.12

 

Måndag: På förmidag arbetade vi vidare med bokstaven U. Eleverna fick hitta ord som börjar på u. Eleverna fick sedan skriva meningar med några av orden.


Tisdag: I dag har vi varit på bio och tittade på en film Märta proppmätt.Efter lunchen gick vi vidare till en lekplats Kinagunga 0ch eleverna fick i uppdrag att plocka stenar som senare i veckan förvandlats till nyckelpigor med hjälp av färg


Onsdag: Vi fortsätter vårt arbete med småkrypen. I dag har vi pratat om nyckelpigor. Hur ser de ut? Vad äter nyckelpigor? Hur många ben har de?

Efter lunchen hade vi gymnastik, vi körde uppvärmning och lekte olika lekar.

Torsdag: Matte: Vi arbetade vidare med siffrorna. Denna vecka var det siffran 10. Eleverna tränade på att skriva siffran. Vilka andra siffror behöver man för att “bygga” talet tio? Jo, 5+5, 6+,4+0, 8+2 osv.Efter mattelektionen gick vi till biblioteket.

 

Fredag: Vi fortsätter arbete med datorer. Idag fick eleverna skriva i par lite fakta om nyckelpigor. Sedan fick de måla stenar som nyckelpigor.

Ha en trevlig helg och ett riktigt trevligt påsklov! 

Nexhmije


Hej allihopa!

v.11

På måndag startade vi med bokstaven T. Vi inledde med Bokstavlandet för att sedan jobba i skrivhäftena. Vi löste även lite korsord för de som ville.

 

Tisdag: Vi fortsatte med temat Småkryp/spindlar. Denna gång gjorde vi gjorde spindlar och även tränade på att göra mönster. För det ska man göra i matten. Och vi använde piprensare och pärlor till att göra spindlarna. Vi gjorde mönster på benen.



Onsdag: Bornholm/språklekar Vi har fortsatt arbeta med händelserim. Vi la fram olika bilder och då sa jag t.ex. ”Sara viskar” och då fick eleverna hitta bilden som rimmar med det jag hade sagt (Sara viskar- pojken fiskar).

Efter lunchen hade vi gymnastik, vi körde uppvärmning. Den här veckan har vi tränat på att springa, hoppa, hoppa på ett ben och gå baklänges. Vi har också lekt gruppstärkande lekar tex ”Under hökens vingar kom” osv  


Torsdag: Vi arbetade med siffran 9 i matte och tittade på ”
Livet i mattelandet”.  På Livsviktigt pratade vi om olika känslor och hur man kan känna sig när man är exempelvis är glad eller ledsen. Alla fick rita bilder på sig själv där de ritade fyra olika känslor.



Fredag: Idag på Bokklubben/ASL-passet gjorde vi färdigt vårt arbete med spindlar med båda grupperna. Sedan pratade vi om hur man kan vara en bra kompis. Ett ständigt återkommande ämne som vi jobbar mycket med. Barnen hade många kloka tankar och funderingar!!


 




Veckans ord (v.12)  hjälpsam

Trevlig helg!

Nexhmije & Venke

Hej!

Det har kommit till min kännedom att några barn från förskoleklasserna har hittat vassa föremål på skolgården. Gården är ju tyvärr tillgänglig för andra människor utanför skoltid. Vi försöker att hålla koll på att skolgården är fri från saker som kan vara farliga, men ibland kan det vara lätt att missa. Efter detta kommer vi att skärpa rutiner kring att syna området runt skolan varje morgon. Jag vill att ni föräldrar pratar med era barn om hur viktigt det är att de inte plockar upp vassa föremål och att de ska prata med skolpersonal om de ser något sådant. Vi kommer naturligtvis också att ta upp detta i klasserna och prata om säkerhet med eleverna.

MVH 

Anna Syrén, bitr rektor


Hej!

Vecka 10

Måndag: I svenska har vi kommit till bokstaven S. Orden som barnen kom på skrev vi på tavlan. Barnens uppgift var sedan att färglägga bokstaven S.

Tisdag: Vi har introducerat  temat småkryp. Vi läste faktaböcker om småkryp/insekter. Vid samlingen fick barnen faktafrågor om spindlar.  Hur ser en spindel ut? Hur många ben resp. ögon har en spindel? Var bor de? Vad äter de? Därefter röstade vi fram tre småkryp/insekter som de ville veta mer om. Vi valde att fördjupa oss i spindlar, nyckelpigor och fjärilar. Tisdagens utflykt var härlig i Päron Park med mycket snö och sol.

Onsdag: Studiedag

Torsdag: Inom matematiken har vi den här veckan arbetat med siffran 8 men även tränat på + och – och kollat på livet i mattelandet och arbetat i våra sifferböcker.   

Den här torsdagen var det biblioteksdag igen! Vi lånade nya böcker. Från och med nästa vecka kommer eleverna att gå varannan vecka till biblioteket och varannan vecka arbetar med livsviktigt. Dvs vi varierar mellan biblioteket och livsviktigt varannan vecka. Påminn era barn om att ta med sig böckerna och lämna tillbaka på biblioteket (jämna veckor). Idag var det många som hade glömt sina böcker och de fick tyvärr inte låna nya böcker.

Fredag: Idag på Bokklubben/ASL-passet arbetade vi i halvklass där ena halvan har ritat varsin spindel och även gjort spindelavtryck med toapapper. Den andra halvan arbetade med datorer/ASL och fick arbeta i par. De har skrivit på datorn gemensamma korta texter om spindlar. Efter rasten skiftade vi om grupper.

Påminnelse!

Glöm inte att fritids är helt stängt på torsdagen den 15/3, d.v.s. ni kan inte lämna barn före eller efter skoltid.  (8.30-13.30)

 

Var snälla och titta att ni tar rätt barnkläder hem. Det är många barn som saknar kläder av olika slag! I klassen är det även många barn som slänger runt med både sina egna och andras kläder på golvet. Vi har pratat mycket om det i klassen. Vänligen ta upp det hemma med era barn.

 Veckans ord (v.11) ansvar

Tis. 20/3  Vi har bokat Märta Proppmätt, föreställningen 09:30 - 10:10  på Biograf Royal. Det är viktigt att barnen kommer i tid.

Trevlig helg!

Nexhmije & Venke

 

 

 


Hej!

v.9

Måndag: Vi har jobbat vidare med bokstäverna i alfabetet. Denna veckan har vi jobbat med bokstaven R. Efter lunchen läste vi en bok samtidigt som vi åt frukt. Därefter introducerade vi veckans ord, samarbete.

 

Tisdag:  Idag fick vi äntligen introducera de efterlängtade datorerna på GoTD, där vi delade in eleverna i par (data-kompisar). Eleverna kommer dela på en dator och samarbeta. Vi gick också igenom inloggningen (alla elever har individuella användarnamn). Efter lunchen gick vi på utflykt med FA till Folkets Park.

Onsdag: Idag har vi haft elevens val. Eleverna fick välja att titta på en film som heter Happy Feet tillsammans med FB. Därefter fick de leka i snön på fotbollsplanen. Efter lunchen hade vi gymnastik, vi körde uppvärmning och lekte olika lekar.

Torsdag: Vi började dagen med matematik, veckans siffra var siffran sju. Efter mattelektionen gick vi till biblioteket.

Fredag: På bokklubben fick eleverna skriva i sina datorer. Som tidigare nämnt arbetade de tillsammans i par. Alla fick öppna ett nytt dokument, förstora bokstäver, använda retur, ”sudda”, skriva bokstäver, göra mellanrum mm. Alltså helt enkelt bekanta sig med tangentbordet och kunna navigera sig. Eleverena upplevde detta som något nytt men jättekul. Många lyckliga elever hade vi idag.  

 

Veckans ord (v.10) : Olikheter

Trevlig helg !

Nexhmije

Hej allihopa!

Veckobrev 7

Vi kommer att arbeta med ASL (Att Skriva sig till Läsning med digitala verktyg)

Äntligen fick vi 13 bärbara datorer till våra elever för att stimulera det lustfyllda lärandet. Vi kommer att arbeta med ASL. ASL är en förkortning på ”Att skriva sig till läsning via datorn eller surfplattan som skrivverktyg”.

Arbetssättet ”att skriva sig till läsning” bygger på kunskapen att det faktiskt är lättare att lära sig skriva än att lära sig läsa. Barnen skriver till att börja med på ”spökskrift” för att få skrivflyt. Det blir vilka bokstäver som helst i långa rader eller kortare rader som bildar till synes obegripliga meningar med punkter emellan.

Den här veckan har vi i svenskan jobbat med bokstaven Q och sedan var det fri lek. På matten har vi jobbat med siffran 6.

Vi har haft många vikarier i veckan men det har gått bra! Nexhmije var sjuk 3 dagar och Nada har slutat. Vi har fått en ny vikarie för Venke. Han heter Daniel.

 Nu önskar jag er alla en riktigt skön helg och ett härligt sportlov!

Nexhmije

Hej allihopa!

Veckobrev 6

Schema

Här finner ni schemat för förskoleklass A. Det kan komma att ändras under terminens gång.

Måndag: I svenska hade vi bokstaven P


Tisdag: I gotd hade vi  tema "sagor -fabler", och pratade om vad är en saga, en fabel och en folksaga. Sedan läste vi sagan om vanten och återberättade i kronologisk ordning, Vilket djur kom först och sist? Vilket är budskapet i sagan?Hur kunde djuren få plats i vanten? Sedan fick eleverna ett eget häfte med sagan som dem kunde färglägga.

Onsdag: Vi började dagen med språklekar, där vi rimmade och sedan fortsatte vi med frilek. På eftermiddagen hade vi idrott med massor av lekar och rörelse.


Torsdag: I matten jobbar vi vidare i våra sifferböcker. Veckans siffra var 5.




Nada försätter att jobba med värdegrundsfrågor i ämnet Livsviktigt. De har jobbat mycket med hur samarbete fungerar och att kompromissa för att kunna komma överens. Detta arbete sker i halvklass vilket ger bra diskussioner och det blir lättare för alla barn att komma till tals och andra halvan har bibliotek. Både grupper har bibliotek och livsviktigt på torsdag.

Fredag: Idag var vi på teater på Barnens scen i Folkets park. Det var en föreställning som handlade om att flytta. Om två kompisar som har flyttat p.g.a. av olika orsaker.

Efter lunchen hade vi fredagsmys. Vi tittade på film och vi åt popcorn.

Under veckan i svenska har vi inlett arbetet med narrativa/berättande text. Vi arbetar med hur en berättande text, till exempel en saga, ser ut och vad som ska finnas med.

Jag ber er ytterligare en gång till att hjälpa barnen att ta eget ansvar för sina hyllor i kapprummet. Försök underlätta för dem genom att påminna de om att alltid lägga/hänga saker på krokarna och hyllorna och plocka upp saker från golvet. Förutsättningarna i kapprummet är svåra och vi får alla hjälpas åt för att göra det så bra som möjligt för våra barn.

Veckans ord (v.7) samarbete

   Information 

 

  • Fredagen den 16/2 är det lovdag och eleverna är lediga,  fritids är öppet som vanligt.

 

  • Vecka 8 är det sportlov.

 

  • Torsdagen den 15/3 har FRITIDS studiedag vilket innebär att fritids har stängt på morgonen och på eftermiddagen. Barnen har skola som vanligt mellan 8:30-13:30. 

 Trevlig helg!

 Nexhmije & Nada


Vecka 5

Måndag: Veckans bokstav är O. Barnen har fått tänka till kring bokstaven, hur låter den? Vilka ord börjar på O? Vi har arbetat med bokstaven O och pratat om ormar. Vi har pratat och läst faktatext om ormar som finns i Sverige.  Efter lunchen pratade vi om veckans ord - omtänksamhet, och avslutade med fri lek.

Tisdag; hade vi GoTD där vi fortsatte med temat vinter. Vi jobbade med ett arbetshäfte med vinterrelaterade ordbilder. Tisdagens utflykt var härlig i Folkets Park och vi hade ett gäng väldigt nöjda barn som lekte och rörde på sig. Idag hade skolan brandövning. Alla kom ihåg vad de skulle göra när brandlarmet gick.  Under samlingen gick vi igenom allt om hur vi skall bete oss under en utrymning. Barnen ställde upp sig fint på ett led och så gick vi till vår uppsamlingsplats bredvid staketet. Alla var jätteduktiga.

Onsdag: Vi började med språklekar efter Bornholmsmodellen. Vi lyssnade på ljud på CD-skivan sedan hade vi fri lek utifrån barnens egna val. På eftermiddag hade vi idrott. På idrotten var det gympa med uppvärmning och lekar som barnen själva fått bestämma.

Torsdag: Idag har vi jobbat med siffran 4 i våra mattehäften. Vi har övat på att skriva siffran och ritat fyra stycken favoritsaker. Mattelek denna veckan var att vi tränade på att koppla siffran till antal saker. På eftermiddagen hade halva klassen biblioteket och halva klassen livsviktigt med Nada (olika övningar : våga tala – vilja och samarbeta).

Fredag: På förmiddagen har halva klassen fått introduktion i städ gruppen och halva klassen började skriva egna sagor .

                     Lästräning

Under veckan fick de en vinteruppgift med inslag av både svenska och matematik! Eleverna fick diskutera och resonera kring vilken snögubbe som skulle bli längst och kortast men även varför? Om limningen av cirklarna kunde påverka längden? Vi tränade även på att räkna bokstäverna och cirklar samt skriva namn.



Veckans ord (v.6): Vänskap

Trevlig helg!

Nexhmije & Nada

Hej!

V.4

På måndag startade vi med Bokstaven N. Vi inledde med Bokstavlandet för att sedan jobba i skrivhäftena. Varje måndag introduceras nya ord som eleverna får öva på olika sätt. Ordet var RESPEKT. Vi har använt detta ord i olika sammanhang och samtalat med barnen vad respekt innebär. Barnen fick berätta vad detta ord innebar för dem och vi skrev även ner det så att vi kan komma ihåg.

På tisdag hade vi GoTD och temat vinter, där pratade vi om vinterkläder, vad vi har på oss idag och hur  våra kläder ser ut på vintern. Därefter ficka alla måla sina egna vinterkläder och göra ett varsitt kollage. Efter lunchen gick vi på utflykt med FB till lekplatsen på allén vid Kungsgatan och sedan åt vi frukt på skolgården.

På onsdagen började vi med språklekar efter Bornholmsmodellen Vi lyssnade på ljud på CD-skivan som finns i fyra grupper med ljud. De fick öva förmågan att inrikta uppmärksamheten på att lyssna ljud och försökte att identifiera ljuden som presenterades i grupp 1.

På eftermiddag hade vi idrott och vi tränade koordination och kondition i en hinderbana av rockringars, koner och andra hinder. Barnen tyckte det var kul att springa genom banan och se vad de klarade av. De fick dessutom möjlighet att träna turtagning, samarbete och gruppsamverkan när de skulle göra detta tillsammans.

På torsdag började vi arbeta med siffran 3 i matte och tittade på Livet i mattelandet. Avsnittet handlade om siffran 3. Efter att vi tittat på avsnittet så hade vi en genomgång av siffran 3. På eftermiddagen var det biblioteksgrupp för halva klassen och livsviktigt med Nada för den andra halvan. Under bok och frukt läste vi boken ”Grodan och snögubben” kopplat till temat vinter.

Fredag: På förmiddagen har vi haft halvklasser, där vi i ena halvan dragit igång med "bok-klubben" där vi läst tyst, lyssnat, härmat, lekt och låtsas läst. Andra halvan har fått dra igång "städ-gruppen" där gick Nada igenom hur vi kan ha ordning och reda samt städat i kapprummet och klassrummet. Denna vecka fick eleverna lära sig ansiktsmassage. Först fick alla göra massagen på sig själva så att de fick en känsla av hur hårt/mjukt man kan göra för att det ska kännas bra. Sen arbetade eleverna två och två och masserade varandra.

Lov- och studiedagar vt 18

· 16 februari

· vecka 8 sportlov

· 7 mars

· vecka 13 påsklov

· 30 april

· 11 maj

· 24 maj (stängt både på skola och fritids)

Jag kommer skriva i veckobrevet under fredagar vilket ord vi kommer diskutera under nästa vecka, och det vore väldigt fint om ni har möjlighet att diskutera ordet lite extra hemma över helgen.

 Veckans ord  ” Omtänksamhet”(v.5)

 Trevlig helg!

Nexhmije & Nada

 

Sportlov på fritids?

Fritidshemmet måste få veta vilka barn som kommer att vara på fritids under sportlovet. Det gäller även fredagen före dvs 16/2 som också är en lovdag. Anmälan är förlängd men måste vara inne senast på fredag 26/1

MVH bitr rektor Anna Syrén


Hej!


Veckobrev 3

 

Måndag: Vi började med att arbeta med vintern. Vi pratade om varför det blir vinter, men också vad som händer med djuren, fiskarna och fåglarna under vintern.

 

Tisdag: GOTD med Felicia. Efter lunchen gick vi på utflykt med FB till Päronparken och sedan läste vi boken ”Hur snön fick sin färg” kopplat till temat vinter.

 

Onsdag: Vi har arbetat med bokstaven M i svenskan. Vi inledde med Bokstavlandet för att sedan jobba i skrivhäftena. På eftermiddag hade vi idrott och lekte olika lekar.

 

På torsdag började vi arbeta med siffran 2 i matte och tittade på Livet i mattelandet. Avsnittet handlade om siffran 2. Efter att vi tittat på avsnittet så hade vi genomgång kring siffran 2. Den är svår att forma.  På eftermiddagen var det biblioteksgrupp för halva klassen och livsviktigt med Nada för den andra halvan.

 

Fredag: Vi började med lite språklekar - denna veckas lyssnarlekar gick ut på att man ska blunda och känna igen olika typer av ljud. 

På eftermiddagen har vi haft halvklasser, där vi i ena halvan dragit igång med "bok-klubben" där vi läst tyst. Era barn förbereds inför läsinlärningen via talet och genom att lyssna, härma, leka och låtsas läsa. Andra halvan har fått dra igång "städ-gruppen" där gick Nada igenom hur vi kan ha ordning och reda samt städat i kapprummet och klassrummet. Två moment som var väldigt roliga!

 

Trevlig helg!

Nexhmije & Nada

 


Vecka 2

Hej!

Välkomna tillbaka efter jullovet. Hoppas att ni alla har haft ett skönt lov. Vi ser framemot en lärorik och spännande vårtermin tillsammans med era barn.


Vi kommer under våren att arbeta med språklekar efter Bornholmsmodellen. Att arbeta med Bornholmsmodellen innebär att vi fokuserar på bokstävernas fonem och ljud. Med hjälp av språklekar lägger vi grunden till läsning på ett lustfyllt sätt för barnen.


Dessutom ska vi starta vår nya bok-klubb och där kommer vi läsa tyst och högt, skapa, skriva, diskutera berättelser och göra egna böcker-

Vi kommer varje vecka introducera ett nytt ord som vi tillsammans ska diskutera. Det kommer vara ord som är kopplade till “livsviktigt ”och tanken är att barnen i slutet av terminen kommer få med sig en “ordbok” med deras egna definition av orden vi diskuterat.

Våra teman under våren kommer vara: Vinter & Väsen, Sagor & Fabler, Miljö - småkryp, Miljö - vårblommor, Sommaren samt inför åk 1.

Venke är ledig tom 4 mars och vi har fått vikarie, Nada heter hon. 

Denna vecka har vi arbetat vi med bokstaven L i svenskan. Vi inledde med Bokstavlandet för att sedan jobba i skrivhäftena. På torsdag var det biblioteksgrupp för halva klassen och livsviktigt med Nada för den andra halvan.

På torsdag började vi arbeta med siffrorna 0 och 1 i matten. Vi har pratat om siffror och antal udda och jämna tal.

 

Idrotten kommer framöver att hållas på onsdagar istället för fredagar! Börjar gälla from nästa vecka (ons 17 januari kl 12:00-13:00).

Önskar er en trevlig helg!

Nexhmije och Nada


Avulavslutningen är på fredag 22/12. Skolan börjar som vanligt kl 8.30 F-2 avslutar tillsammans i idrottssalen med lite sång och tal från vår rektor Anna. Den här dagen är bara för elever och personal. Skolan slutar kl 12.00 därefter tar fritids över.

Mvh  Nexhmije och Venke

Veckobrev v. 50

Hej! 

Jag vill passa på att önska er alla en God Jul och ett Gott Nytt År och även tacka för den här terminen.

Det här blir det sista veckobrevet för terminen. Tänk vad tiden går fort, en hel termin har redan gått. Barnen har växt på sig mycket under den här terminen och fått in bra rutiner både under jobbstunder och lekstunder. Men vi har mer att träna på så det ska bli så roligt att få jobba vidare med dem under nästa termin som börjar den 10 januari 2018 kl.8.30

Vi jobbar vidare med våra bokstäver i alfabetet. Den här veckan har vi jobbat med bokstaven Kk. Torsdag var det livsviktigt/biblioteket, på livsviktigt diskuterade barnen vad som gör dem ledsna, glada och fick illustrera det genom bilder. Den här veckan har det bl.a julpysslats, bakats pepparkakor, spelat memory , vi har haft massagesaga ”tomternas verkstad” .

Idag har vi haft v gymnastik, vi körde uppvärmning och lite jullekar som pepparkakslek och tomtesmyg, Vi har också övat på vår sång som vi ska sjunga på julavslutningen. Det var väldigt trevligt att ha er som hade möjlighet att komma under jul-pysslet på tisdag kväll.

Kommande vecka avslutar vi vårt tema kroppen med att bl.a. att  repetera det vi har lärt oss om kroppen och göra färdigt våra kroppsböcker, julpyssla, städa våra lådor och öva på julsånger och förbereder inför julavslutningen.

 Trevlig helg!

Nexhmije och Venke

 

 

11/12

Ny vecka och nya äventyr. Vi tänkte ha lite julpyssel på torsdag och skulle behöva er hjälp med att ta med toa- eller hushållsrullar. Så ifall ni skulle vilja ta med dessa till skolan under veckan skulle det vara mycket uppskattat

PÅMINNELSE..


Imorgon den 12e December vill vi välkomna alla föräldrar hit för att julpyssla med oss mellan kl. 15.00 - 16.30. Det kommer finnas lite fika och pyssel-stationer i FSB och FSA's klassrum samt i akvariet.


Önskar er varmt välkomna!

Nexhmije & Venke


Vecka 49

Hej allihopa!

 Måndag: Vi fortsatte på vårt tema kroppen med att se på en film som handlade om smaksinnet och luktsinnet. Sedan arbetade vi i halvklass. Vi har pratat om smaksinnet där vi lärde oss olika smaker och vart på tungan smaklökarna sitter för vardera smaken.  Barnen fick använda sitt smaksinne genom att smaka på saker som är söta, sura och salta. Barnen har fått lukta på många olika saker medan de blundade och gissa vad som döljer sig i burkarna. De gissade rätt på allting!

Tisdag: I grey of the day har vi pratat om musklerna. Hur musklerna fungerar?

Onsdag: Vi hade fri lek på förmiddagen och arbetat med bokstaven J.

Torsdag: var det biblioteksgrupp för halva klassen, och livsviktigt med Venke för den andra halvan I matematiken spelade vi clownspelet med tärningen. Denna veckan lärde vi oss om tärningen och spelade roliga tärningsspel tillsammans. Vi spelade ”clownspelet" som är ett tärningsspel där det gäller att få ihop alla delarna på clownen. Till exempel så slog man en sexa så skulle man rita en hatt på sin clown. Detta spel tränar taluppfattning.

Fredag: Idag har vi firat nobel dagen för fullt med ett späckat schema! Vi har diskuterat priserna och varför dom är viktigast i världen, kollat på film om nobel, dukat upp smäcka långbord och efter att vi slagit oss ner fick vi besök av kungen och drottningen. Dom gav alla barnen medaljer för att dom är så bra klasskamrater på ett högtidligt sätt. Efter en festlig måltid rustade vi upp för disco och alla dansade loss. En väldigt härlig dag!

OBS! Skolan stänger klockan 12.00 måndag 11 december. Fritids har öppet på eftermiddagen som vanligt

Trevlig helg!

Nexhmije & Venke

Hej!

Fredag 8/12 Ingen idrottVi kommer då istället att fira Nobeldagen tillsammans med FB på skolan.Barnen får gärna klä sig festfint om de vill!

Mvh

Nexhmije

Hej!

Klass 8A och 8B bjuder in till juldisco torsdagen den 14 december, 16.30-18.00, varmt välkomna alla förskoleklassare, ettor och tvåor önskar klass 8A och 8B samt mentorer!

Välkomna till juldisco för F-2!.pptx


Veckobrev v. 48

 Måndag: Denna veckan arbetade vi med känselsinnet. Vi pratade om hur man upplever olika saker och varför känseln är viktig, men även vad som känns bra och vad som inte känns bra. Vi tittade på en film som heter tiggy testar från urskolan. Barnen har fått känna efter vad som finns i ”hemliga påsen”, beskriva och förklara för de andra i klassen vad det var de kände. Vi har även experimenterat med kallt, ljummet och varmt vatten. Barnen fick känna med sina händer i vattnet och vi bad dem berätta vad de känner.



Tisdag: Temat denna veckan för ”Grej of The Day” var huden. Vi hade mycket spännande diskussioner om varför man har hud, vad den gör, hur den fungerar.

Onsdag: I svenska har vi kommit till bokstaven I. Orden som barnen kom på skrev vi på tavlan. Barnens uppgift var sedan att färglägga bokstaven I. Efter det fick alla öva sig att skriva stora och små I och även skriva/rita två ord som börja på I.

Under veckan har vi rimmat mycket. Barnen tyckte att det var roligt att hitta ord som rimmar och var väldigt duktiga på att komma på egna rimord.

Torsdag: har vi arbetat med matematiska mönster på olika sätt, samtalat vad som är ett mönster. De har gjort pärlplattor, armband och de gjorde sina egna mönster.

Här har vi utmanat barnen att planera hur deras armband kommer att se ut genom att de ritat sin egen ritning/mönster först. Här övas bland annat finmotorik och matematik (genom att kunna se ett mönster).

Torsdag var det biblioteksgrupp för halva klassen, och livsviktigt med Venke för den andra halvan.

Fredag: Den här veckan har vi tränat på många olika slags grovmotoriska aktiviteter som exempelvis springa, hoppa, hoppa på ett ben, gå baklänges. Vi har också på gympan övat på olika samarbetsövningar och lekt olika piet versioner. Vi avslutade med avslappning! 

Dagarna springer iväg, vi har idag firat 1 december med tända ljus. Det blev ett naturligt sätt att tala om datum, hur många dagar är det kvar, ordningstalen osv. En nedräkningskalender med 24 små bilder att färglägga blev en lugn stund. Vi kommer även titta på julkalendern tillsammans med Förskoleklass B efter lunchrasterna.  


Vi har även börjat öva på vår låt, Mössens Julafton, som vi ska uppträda med på skolavslutningen den 22 december.

Trevlig helg och första advent!

Nexhmije & Venke

 

Hej alla!

 

Veckobrev v.47

 

Måndag: Vi har arbetat med hörsel idag. Vi har pratat om örat och örats delar. De fick rita och måla örat. Vi blundade och lyssnade varifrån ljudet kommer. Vi skapade tystnad och sedan tappade saker och lät barnen gissa vad som tappades. 



Tisdag: Grey of the day

Pratat om magen. Hur fungerar magen? Efter lunchen blev det utflykt till "kinagungan" 

Onsdag: Idag har vi haft bokstaven H och vi har gått igenom bokstaven. Vi började med att lyssna på en berättelse och en sång om bokstaven H och sedan skrev vi ord med bokstaven H.

Torsdag: Vi fortsatte med ”dubbelt” och ”hälften” och sedan läste vi ” Sagan om dubbelt och hälften”

Fredag: Studiedag. Fritids öppet.

 Viktiga datum:

  • Fredag den 8 december ska vi ha en festlig nobelmiddag i klassen. Vi kommer att uppmärksamma nobeldagen och barnen får gärna ha på sig finkläderna! 
  • Tisdag den 12 december, kl 15.00–16.30, ska vi ha ett Jul-drop-in på skolan. Mer information kommer
  •  Fredag den 22 december är det julavslutning. 

Jag vill påminna er om att uppdatera era barns ytterkläder och kolla så att de har extrakläder på sina hyllor eller i väskorna. Vi är ute i alla väder och det viktigt att barnen vet att man ska ha rätt kläder, kläder efter väder. 

Jag vill också passa på att tacka för trevliga utvecklingssamtal. Känns bra att ha fått prata med nästan er alla!!

                                                 Allt gott.

Vänliga hälsningar Nexhmije & Venke

 


23/11

Skogräns För att göra barnens inomhusmiljö bättre och slippa våta strumpor inför vi från och med måndag en skogräns vid alla ingångar. Bakom denna gräns får ingen gå med ytterskorna på. För barnen innebär det att de tar av sig skorna vid trapporna och bär sina skor till sin hyllplats. För medföljande föräldrar innebär de att ni antingen tar av er skorna eller använder er av skoskydden som finns i korgarna vid varje ingång. Vi tackar för ert samarbete med detta.

Vecka 46

Måndag: Ny vecka och nya äventyr. Idag har vi pratat om ”Människan har 5 sinnen” där lukt, smak, känsel och hörsel är 4 av dom. Av de fem sinnen är ett av de viktigaste sinnena synen!

Hur ser ett öga ut? Ögon består av en massa smådelar som alla är nödvändiga. Vi har fokuserat på ögat idag och har bland annat fotograferat barnens ögon och gissade vems som var vems öga.

Tisdag:  Grey of the day

Idag har vi pratat om hur hjärnan fungerar, hur den ser ut och vika funktioner den uppfyller i människans kropp Sedan fick eleverna rita sin hjärna på papper

Onsdag:

Veckans bokstav är G,


Torsdag:

Matematik, dubbelt och hälften har diskuterats.

Fredag::

Utomhusidrott där vi fick springa och röra på oss mycket och lekte olika lekar.

Hälsningar, Nexhmije

16/11

Hej alla föräldrar!

På fredag blir det ingen inomhusidrott. Vi kommer att hålla idrotten utomhus så det behövs inga idrottskläder.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Nexhmije

Vecka 45

Hej alla föräldrar!

Tänk att det är fredag igen och en hel vecka har gått. Tänk vad tiden springer iväg. 

Måndag: I dag startade vi tema kroppen! Vi gjorde en tankekarta tillsammans där alla frågor och tankar var välkomna! Vi har även pratat om vad våra kroppsdelar heter och var i kroppen de sitter. Idag gjorde vi gubbar genom att klippa ut olika kroppsdelar och sätta ihop dem till nya kroppar.


Tisdag: Gotd har pratat om hur hjärtat fungerar och ser ut Hur stort är ditt hjärta? Vi har även tittat en film från Ur -hjärtat. Efter lunch gick vi till Folkets park.


Onsdag: Veckans bokstav var F.


Torsdag: I samband med tema kroppen så har vi i veckan gjort egna skelett! Barnen fick färglägga, räkna och sedan klippa ut och sätta ihop sina skelett


Fredag: Idrott utomhus med mycket lekar och skratt. 

Det har även blivit dags att anmäla till fritids angående jullovet och det gör man på denna länken, helst innan den 14 Nov.

https://goo.gl/forms/uGDD0H9rkkZDTwqm2


Med vänlig hälsning,

Nexhmije 0ch Venke

 

10/11

 

 Information om tidigare elev som vistas olovligen på skolan

Läs mer här

Med vänlig hälsning

Skolledningen på Sorgenfriskolan

9/11

Hej allihopa!

Idrottslektionen den här veckan kommer att se något annorlunda ut. Vi kommer att ha utomhuslekar. Eleverna behöver inte ha med sig idrottskläder och handduk då de inte kommer att byta om. 

Mvh

Nexhmije & venke

Vecka 42

Måndag: Vi fortsatte med temat ”Trafik”. Idag kom en polis på besök och berättade lite kring vad deras arbete går ut på och hur vi ska agera för att vara säkra ute i trafiken. Alla barnen fick sedan komma in i polisbilen och se hur den ser ut inuti.

Tisdag: Studiedag

Onsdag: Idag har vi haft bokstaven D. Vi har gått igenom bokstaven D. Vi började med att lyssna på en berättelse och en sång om bokstaven D och sedan skrev vi ord med bokstaven D.

Torsdag: Vi var på teater. Teatern hette I skuggans land och var väldigt bra. Det var 3 personer på scen och de lekte mycket med skuggor och olika storlekar, handlingen var svårare att klura ut men barnen verkade mycket nöjda.

 Fredag: Utflyktsdag. Vi har varit ute hela dagen i pildammarna och lekt och grillat.

 

Övrig information:

Nu är det dags för utvecklingssamtal. Tiderna hittar ni på vår klassrumsdörr. Vänligen skriv upp ert barns namn på den tid som passar er. Nästa vecka är sista veckan innan höstlovet.

Nu önskar vi er en god helg så ses vi på måndag!

 Nexhmije & Venke

 

18/10

Hej!

På fredag har vi en likabehandlingsdag på skolan med temat hälsa. Första tanken var att åka på utflykt till bokskogen men tyvärr fanns ingen ledig buss därför går vi till Pildammsparken och har kul! Då det är en bit att gå hoppas vi kunna lämna skolan senast 8.40! Det blir en heldagsutflykt med grillning i parken så kläder efter väder samt vattenflaska och frukt får tas med.

Obs! Pga utflykt blir det ingen idrott på fredag.

Vänlig hälsning  Nexhmije

Vecka 41

Måndag: Den här veckan hade vi trafik som veckans tema. Vi har pratat om hur man går, cyklar och beter sig i trafiken, samt om vikten av reflexer. Vi såg en film från Gatsmart som handlade om övergångsställen och vad man ska tänka på när man går över en gata.

Tisdag: Vi har idag fortsatt med vårt trafik-tema. Vi har gått en trafikpromenad där vi b.la övade på hur man gör när man går över gatan. Vi har tittat åt vänster, höger och åt vänster igen och lyssnat om vi hört något motorfordon. Vi har tittat på trafikskyltar och pratat om vad de betyder. Efter lunchen gick vi på utflykt till päronparken tillsammans med Fb.

Onsdag: Bokstaven C. Vi har arbetat med bokstaven Cc. Orden som barnen kom på skrev vi på tavlan. Barnens uppgift var sedan att färglägga bokstaven C. Efter det fick alla öva sig att skriva stora och små C och även skriva/rita två ord som börja på C.

Torsdag: Barnets väg till och från skolan. Hur ser din väg ut till skolan? Hur tar du dig till skolan? Beskriv din väg till skolan. Här pratade vi också om vägskyltar. Beskriv! Färg, form m.m. Under detta arbete fick vi med olika begrepp som form men även antal, mönster och storlek diskuterades.

Fredag: gymnastik med mycket rörelse och lekar

Kommande vecka / datum och aktiviteter att komma ihåg

17/10 Studiedag (fritids öppet) 

19/10 Teater  Folkets Park

20/10  Utflykt till Pildamsparken tillsammans med förskoleklass B

Vi tar med oss mat från skolan och barnen har med sig kläder efter väder. .
Vi ser fram emot en rolig dag!
Obs! Pga utflykt blir det ingen idrott på fredag.

Trevlig helg!

Nexhmije &Venke

 

Vecka 40

Måndag: Vi började veckan med att prata om helgen och rita i våra "måndagsböcker"

Tisdag: No. Vi arbetar med årstider och skiftningarna i naturen. Idag har vi pratat om hösten. Efteråt fick barnen måla sina fina höstträd. Efter lunch gick vi till Päronparken och lekte.

Onsdag: Svenska. Vi lärde oss bokstaven B. Barnen fick försöka komma på några ord som börjar på B och det var inte så lätt. Vi kom på 8 st. Sedan fick barnen färglägga bokstaven B. Efter det fick alla öva sig att skriva stora och små B.

Torsdag: I matematiklektionen arbetade vi med temat ”Jämföra och mäta” där vi den här torsdagen fick mäta våra kroppslängder. Barnen fick med hjälp av måttband mäta sina längder. Vi pratade om begrepp som längst, kortast och lika långa.

Fredag: Idag hade vi gymnastik och vi lekte olika lekar.

Jag vill påminna er att om att vi varje dag har en fruktstund så lägg ner en frukt i barnens väska varje morgon.

Trevlig helg på er!

Hälsningar Nexhmije


 Vecka 39 

Veckan har innehållit arbete med bokstaven A. Barnen har fått tänka till kring bokstaven, hur låter den? Vilka ord börjar på A? I tisdags hade Li ”Grey of the day” med barnen och de jobbade med planeterna.

Tisdagens utflykt var härlig i solen och vi hade ett gäng väldigt nöjda barn som lekte och rörde på sig. I torsdags jobbade vi med matematik och skillnader, stor-liten (störst-minst), längst-kortast.

Vi vill påminna er alla om våra biblioteksdagar. Varje torsdag efter lunchen går halva klassen till biblioteket och halva klassen har ”livsviktigt”.  Den här veckan på livsviktigt pratade barnen om känslorna, glad, ledsen och arg. Hur ser man att någon är glad och vad gör oss människor glada? Vi har även pratat om hur man ska vara mot varandra.

I fredags hade vi gymnastik. När vi hade bytt om till gympakläder så var det dags för uppvärmning. Vi sprang runt i salen och gjorde olika rörelser. När vi hade värmt upp ordentligt så lekte vi en lek med rockringarna. Det gick bra på idrotten, barnen var jätteduktiga på att både byta om och duscha efteråt. Efter lunch gick vi iväg till parken där åt vi frukt, läste en bok och lekte i solen. Det var en härlig solig eftermiddag. Vi har även hunnit med fri lek, vilken tur!!

Önskar er alla en härlig helg! J

Nexhmije & Venke


 22/9

Hej föräldrar

Vi började veckan med att prata om helgen och rita i våra "måndagsböcker". Sedan begav vi oss till gymnastiksalen för att fotograferas. Det var inte det lättaste att få med alla på bilden men efter femte försöket lyckades vi. Dagen efter pratade vi om vad är en familj och var vi bor sedan blev det utflykt till "kinagungan" tillsammans med FB. I onsdags började vi arbeta med alfabetet och barnen fick en bokstavsbok som vi kommer jobba vidare med under terminen. Igår blev det mer matematik och vi fortsatte vårt arbete med geometriska former, denna gång fick de hitta gömda former i olika bilder. Idag har vi haft gymnastik där vi hade "röris" med tillhörande musik samt lekte vi följa John där vi hoppade på ett ben och dylikt.
Det har varit en intensiv vecka då mycket har hänt och vi märker att barnen börjar bli varma i kläderna och börjar testa gränser. Så vi fortsätter jobba med rutiner men det blir bättre för varje dag!
En sista påminnelse om kläder igen då regn och rusk är här för att stanna och vi har många barn utan, men nu önskar vi alla en trevlig helg!!

Nexhmije & Venke

 21/9


Hej föräldrar

Höstlovet (v.44) är inte här riktigt än men fritids har redan påbörjat sin planering. För att kunna planera behöver de vet vilka barn som kommer/kommer inte. Här nedan kommer en länk och svara innan 3:e oktober, tack på förhand!



Nexhmije & Venke


Hej föräldrar

Det har nu blivit dags för skolfotografering och för FA är tiden redan nu på måndag 18/9 kl 11.30. Vill man vara finklädd går det utmärkt men tänk på att man inte får ha kepsar eller täcka för ansiktet på fotot.
Trevlig helg önskar Nexhmije & Venke



12/9
Hej föräldrar!

På Sorgenfriskolan finns det två förskoleklasser. Vi arbetar med gemensamma planeringar och kommer hålla lektioner i båda klasser. 

Under läsåret kommer vi arbeta med olika teman t.ex. kroppen

Vi lägger stor vikt på den sociala biten som utvecklar elevernas förmåga att samarbeta, hur vi är mot andra och mycket mer

Här nedan kommer exempel på vad vi arbetar med i de olika ämnena

Lek
- Fri lek t.ex. utflykter 
- Organiserad lek

Matematik

- Begreppsbildning stor-liten, fler-färre, hälften-dubbelt
- Antalsuppfattning 0-10
- Geometriska former
- Tidsbegrepp, repetera dag, datum, månad, år och årstid


Svenska

- Språklig medvetenhet
- Arbeta med skriv och läsinlärning
- Träna på att tala och lyssna
- Alfabetet

No/So

Utflykt en gång i veckan
- Följa naturens skiftningar-
- Få kännedom om våra helger och traditioner
- Trafik
 

Idrott

- Öva de grovmotoriska grundformerna
- Träna på samarbetsövningar
- Spela bollekar och leka regellekar
- Kroppsuppfattning, rumsuppfattning      

Musik
- Sjunga
- Sånglekar

Bild/Form
Bild-uppgifter med olika tekniker som penslar, pennor o.s.v.
- Skapa fritt med varierande material
- Finmotorik-övningar som klippa, pärla o.s.v.

Med vänlig hälsning Nexhmije & Ruben

6/9

Hej kära föräldrar

Torsdag i nästa vecka (14/9) har skolan friluftsdag. Det innebär att vi ska på utflykt till rörelselekparken och vi lämnar skolan 8.35. Barnen behöver ha med sig en flaska vatten och en frukt. Eftersom det är Sverige vi bor i så klä på barnen väl då vi kommer vara ute i minst 2 timmar. 

Tack så mycket, f-klasspedagogerna

25/8

Hej alla vårdnadshavare till barn i FA!

De två veckorna som återstår tills Nexhmije kommer till klassen (11/9) kommer Venke vara klassens förskoleklasslärare och Therese deras fritidspedagog. Elin kommer att finnas kvar på skolan men med andra uppdrag.

Med vänlig hälsning,
Skolledningen 
Sorgenfriskolan 


22/8

Nu är datum bestämt för föräldramöte och datumet blir den 30 aug kl: 17.30. Vi börjar mötet uppe på fjärde våningen för att sedan gå ner till våra respektive klassrum. Väl mött Elin

21/8

Hej allihopa.
Nu har skolan kommit igång och jag hoppas era barn trivs i skolan än så länge! Har märkt att vissa barn har med sig egna skrivböcker samt pennskrin och jag förstår att man supergärna vill ha sina första "skolgrejer". Skolan har inget förbud mot att ha med sig saker men jag och mina kollegor har diskuterat och p.g.a. att barn är känsliga i denna ålder och vi inte vill att man ska känna nån press på att köpa "rätt grejer" har vi kommit fram till att skolan står för allt material. Hoppas ni inte tycker detta är för hårt men för allas bästa och för att ingen ska känna sig utanför så har vi beslutat att inga egna saker i skolan!

Med vänliga hälsningar Elin



16/8
Hej alla föräldrar och vad roligt att träffa er idag.

Här kommer information som ni behöver just nu.

Jag har nu säkrat en telefon till förskoleklassen där ni kan sjukanmäla eller bara meddela frånvaro och telefon nr är 0768679506.  Detta telefonnummer gäller för båda klasser. Svarar ingen går det lika bra att lämna röstmeddelande eller skicka ett sms.

Angående extra kläder så kommer här en liten checklista som är bra att ha i skolan.  Barn har en tendens att slarva bort sina kläder och för att underlätta för både er och oss är namn i plaggen en mycket god idé.

  • Regnkläder och stövlar
  • 2-3 par strumpor 
  • 2-3 par underkläder
  • extra byxor eller klänningar
  • extra tröja 
  • vattenflaska
Allt detta lägges med fördel i en tygpåse som barnen kan ha hängande på sina platser.

En skolväska är även bra att ha och tänk då på att ni har en väska där åtminstone en A4pärm får plats.

Glömde informera er om att varje dag så har vi en fruktstund så lägg ner en frukt i väskan varje morgon.

Kommer lägga ut exakt tid och datum angående föräldramötet men måste bara dubbelkolla med rektorn samt skolsköterskan men håll utkik här så kommer det inom kort.

Men nu räcker det med info så ses vi imorgon igen!

Mvh Nexhmije B Gashi, Klassmentor

Klasskalender